To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

Ogólne - Spalanie vs. wieksze felgi.

Anonymous - 2009-11-25, 14:44
Temat postu: Spalanie vs. wieksze felgi.
Czy ktos z Was ma doswiadczenie z sytuacja ze przy zmianie na wieksze felgi (wzglednie ciezsze) z szerszymi oponami o jakies 20-30 mm zmienialo sie spalanie paliwa.

Ja pamietam ze swojego ze tak wlasnie mialem choc bylo to tylko srednio 0.5L ale chcialbym spradzic czy mieliscie okazje to zaobserwowac.

Jesli mozna to chcialbym jakies konkretne przyklady z liczbami bez rozwazania na temat - "tak powinno byc" - a raczej fakty. Mam okazje wygrania flaszki i chcialbym przeprowadzic male badanie. Nie powiem jakie stanowisko zajalem w zakladzie. :> :P

viader - 2009-11-25, 14:52

Ja nie mog? nic powiedzie? na ten temat bo kupi?em swojego na 17" i 215 szeroko?ci. Teraz mam zimowe 16" i 205 szeroko?ci i r??nicy w spalaniu nie zauwa?y?em. Ale to nie jest przedzia?, o kt?rym wspomina?e?.
Marko_ck - 2009-11-25, 15:08

17/225/40 a 15/205/60 - roznica ~0.5l

Nie wiem jakby to wygladalo w sezonie letnim na 15' bo zawsze zmieniam jak sie juz robi zimniej.

raQo - 2009-11-25, 15:40

ja w lecie jezdzi?em na 16/205 teraz mam ori 15/195 i wydaje mi si? ?e PALI WI?CEJ :hahaha: A powinno by? na odwr?t :wtf: :jezyk:

ale na zdrowy rozum im wi?ksza opona-szersza tym opory toczenia wi?ksze i spalanie powinno wzrosn?? minimalnie

Anonymous - 2009-11-25, 15:49

allias, nie napisze popularnej opini, ale zmiana szerokosci opon nie wplynie na wzrost spalania. Prawda jest taka, ze zwiekszenie spalania jest praktycznie wielkosci bledu pomiarowego przy obliczaniu spalania. Za duzo zmiennych ma wplyw na spalanie (sposob prowadzenia, czy to jest miasto czy trasa i czy akurat w miescie jest duzo korkow czy mniej), temperatura zewnetrzna) zeby mozna bylo zauwazyc wplyw opon na spalanie. Chcac byc poprawnym trzeba by monitorowac pozostale zmienne.

Troche inaczej wyglada przy zmianie srednicy kol. Im mniejsze tym wiekszy moment dostepny na kole, zatem przy ruszaniu silnik jest mniej obciazony i mniej spali. To juz powinno byc widoczne wyrazniej, szczegolnie jesli to jest przesiadka z 15" na 17" a silnik jest slaby. Przy bardzo mocnych silnikach roznicy spalania sie nie zauwazy.

Anonymous - 2009-11-25, 16:18

finger napisał/a:
allias, nie napisze popularnej opini, ale zmiana szerokosci opon nie wplynie na wzrost spalania. Prawda jest taka, ze zwiekszenie spalania jest praktycznie wielkosci bledu pomiarowego przy obliczaniu spalania. Za duzo zmiennych ma wplyw na spalanie (sposob prowadzenia, czy to jest miasto czy trasa i czy akurat w miescie jest duzo korkow czy mniej), temperatura zewnetrzna) zeby mozna bylo zauwazyc wplyw opon na spalanie. Chcac byc poprawnym trzeba by monitorowac pozostale zmienne.


Wiem dobrze o czym mowisz i zgadza sie ze wiele czynnikow na to wplywa jednak jesli kontroluje sie spalanie na biezaco - jak sam to robie, to jest szansa na zaobserwowanie roznic.

Jesli sie uprzec to mozna powiedziec ze srednie spalanie bedzie te od momentu zakupu a nie te ktore uzyskalismy podczas ostatniej trasy gdzie wypadlo naprawde rewelacyjne (wiekszosc i tak bedzie wlasnie ta liczbe uzywac :P :> )

Zdaje sobie sprawe ze znajdzie sie kilku ktorzy cos zaoserwowali :P

finger napisał/a:
Troche inaczej wyglada przy zmianie srednicy kol. Im mniejsze tym wiekszy moment dostepny na kole, zatem przy ruszaniu silnik jest mniej obciazony i mniej spali. To juz powinno byc widoczne wyrazniej, szczegolnie jesli to jest przesiadka z 15" na 17" a silnik jest slaby. Przy bardzo mocnych silnikach roznicy spalania sie nie zauwazy.


Slyszalem o tym - masz ochote to rozwinac. Wiem ze tak jest ale chce na ten temat nawiazac dyskusje. Bo jakby nie patrzec to przeciez rozmiar kola jest zachowany (wysokosc i srednica), co najwyzej moze sie zmienic waga ktora jak w przypadku kola zamachowego bedzie miala znaczenie jak "szybko i latwo" wkreca sie na "swoje" obroty.

feeder - 2009-11-25, 16:19

Ja zmieni?em z 17" jesli dobrze pamietam opona by?a szeroko?ci 205, teraz mam 19" i opone 225 , specjalnej r??nicy nie widz?...

[ Dodano: 2009-11-25, 16:20 ]
allias napisał/a:
Zdaje sobie sprawe ze znajdzie sie kilku ktorzy cos zaoserwowali


jasne ?e si? znajdzie , np ja, tyle tylko ?e nie jest to jaka? ogromna r??nica...

Anonymous - 2009-11-25, 16:24

Zastanawia mnie czy wiecej waga ma znaczenie niz rozmiar :? Ciekawe czy jest sposob na okreslenie tego jakos???
Anonymous - 2009-11-25, 16:32

allias, no bo jesli silnik dysponuje powiedzmy 100Nm (pomijajac straty na skrzyni, zakladamy ze to 100Nm jest dostepne na samym kole), to majac kolo o mniejszej srednicy, mamy wieksza sile dzialajaca na asfalt (w przeciwnym kierunku do sily tarcia). Skrajnie obrazujac, jesli kolo bedzie miec promien 1m, to jak latwo wyliczyc sila ktora bedzie dzialac na asfalt to 100N, jesli promien kola bedzie miec 0,5 metra, to sila ta bedzie wynosic 200N. Proste. Celowo pisalem o roznicy w srednicy KO?A, a nie samej felgi. Kazdy wie, ze zmiana wielkosci kierownicy wplywa na lekkosc skrecania, to jest to samo zjawiska, sila razy ramie.
Roznica w feldze niewiele wplynie na spalanie. Roznica bedzie wynikac z momentu bezwladnosci. Ciezka felga bedzie miec wiekszy moment, zatem bedzie trzeba wiecej mocy aby go rozkrecic, tak samo jak z kolem zamachowym. Reasumujac, jesli silnik pracuje pod mniejszym obciazeniem (musi generowac mniej momentu zeby poruszyc jednakowa mase - roznia sie tylko srednice kol), to mniej zuzyje paliwa.

Tak jeszcze w ramach rozwazan o spalaniu to aby zminimalizowac spalanie w aucie, jezdzac po miescie, to dobrze jest trzymac auto w zakresie 2,5-3,5 tysiace obrotow, jesli przyspieszamy to redukujemy, zeby trzymac sie tego zakresu. Nawet jesli jedziemy na 3ce przy 2,5 tysiaca i chcemyprzyspieszyc tolepiej zredukowac i bujnac na dwojce do 4,5 tysiaca i potem trojka . Wtedy na prawde mniej auto pali. Sprawdzone empirycznie na "fa?ce"

elinwar - 2009-11-25, 17:32

Zmiana z 205/55 R15 na 215/35 R18 i zmiany w spalaniu nie zauwa?y?em.
Anonymous - 2009-11-25, 20:21

:ok: finger :ok:
trucky - 2009-11-25, 21:46

jak kupi?em Merca to je?dzi? na 205/15 ju? prawie ?ysych, gdy za?o?y?em nowe 195/15 (niby fuel saver) to spalanie spad?o nawet o 1 litr, z tym ?e pewnie wp?yw na to mia?o tez to, ?e uczy?em si? dopiero je?dzi? tym autem
Paulus - 2009-11-26, 10:31

S?dze ?e to raczej nie wp?yw r??nicy szeroko?ci, (bo letnie mam 205 a zimowe 195) tylko opor?w toczenia (kolejny czynnik, kt?ry nale?a?o by wzi?? pod uwag?), ale na letnich Toyo spalam wyra?nie wi?cej ni? na zimowych Nokianach. Zreszt? to od razu czu? zaraz po zmianie k??, ?e na letnich nie chce si? zbiera? jak na zim?wkach. Taki m?j dodatek do dyskusji.
wojtas - 2009-11-26, 12:15

http://forum.gery.pl/inde...0&#entry1295411

kurcze zacz??em si? zastanawia? i si? zakr?ci?em :roll:
im szersza opona tym wi?ksza ?atka - powierzchnia styku opony z jezdni?. Je?eli wi?ksza powierzchnia to mniejsza si?a nacisku poniewa? si?a dzia?a na wi?ksz? powierzchni?, czyli jednostkowa si?a nacisku jest mniejsza...
T=N*η im wi?ksza powierzchnia styku tym mniejsze tarcie??? bez sensu
do tego je?eli opona ma odpowiednio sztywny bie?nik, kt?ry mniej si? odkszta?ca, a "?atka" jest w miar? prostok?tna to si?? tarcia powinna by? mniejsza i spalanie te?...
wiem ?e mia?o by? bez gdybania, ale za du?o my?la?em i zb??dzi?em :glupawka:
:??:

hammer - 2009-11-26, 13:27

zmiana z letnich 205/55/16 na letnie 235/35/19 (265/30/19 ty?) r??nica w spalaniu ok 20%
z czego wydaje mi si? i? najwi?ksz? rol? ma moment bezw?adno?ci gdy? ko?a s? ci??sze kilka kg ka?de, pr?dko?ciomierz oszukuje ok 10% (poprawka oszacowana przy zliczaniu spalania)

Dane wg. mnie wiarygodne gdy? ok raz w miesi?cu robi? tras? wroc?aw - bia?ystok - wroc?aw (ok 1200 km)

Anonymous - 2009-11-26, 13:36

wojtas... ze jak?? Link super ale nie jestem do konca pewien czy to wlasciwe rozumowanie. :wtf: :roll:
Anonymous - 2009-11-26, 13:48

wojtas, bledne rozumowanie w tych obliczeniach. Istotna role odkrywa w tym przypadku obciazenie silnika a nie ilosc obrotow silnika. Skrajny przyklad: pod duza gore jedziemy na 3ce i na 4ce. W pierwszym przypadku silnik zrobi duzo wiecej obrotow a jednak spalanie bedzie mniejsze....
wojtas napisał/a:
T=N*η im wi?ksza powierzchnia styku tym mniejsze tarcie??? bez sensu
Nie prawda. Tylko ze kontakt opony z podlozem w czasie jazdy to zbyt skomplikowane zjawisko aby opisywac je elementarnym wzorem. To juz wykracza poza zakres mojej wiedzy wiec wypowiadac sie nie bede ;-)
wojtas - 2009-11-26, 14:34

:zenada:
czasem ?a?uj? ?e co? napisa?em :doh:

MATi - 2009-11-26, 15:09

Nie ?a?uj do tego s?u?y w?a?nie to forum...
Anonymous - 2009-11-26, 23:54

MATi napisał/a:
Nie ?a?uj do tego s?u?y w?a?nie to forum...


Ze jak?? :wtf:

A tak z drugiej strony mozna podsumowac ze w omawianym przypadku spalanie bedzie zalezec od: (zakladajc ze czyniki stale to - PREDKOSC, OBROTY SILNIKA, OBCIAZENIE SILNIKA, WAGA POJAZDU)
- wysokosc opony a nie samej tylko felgi,
- rozmiar "latki" czyli ilosci opony stykajacej sie z podlozem - najlepszy przyklad zlego cisniena ktore wplywa na spalanie,
- masa kola, ktora wplywa na wielkosc momentu sily potrzebnego do ruszenia pojazdu.

Czy jeszcze cos pominalem?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group