To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

1G OGÓLNE - Różnica między 6bolt a 7bolt 4G63 1G i 2G Kompedium wiedzy

zenek_bb - 2010-08-12, 13:06
Temat postu: Różnica między 6bolt a 7bolt 4G63 1G i 2G Kompedium wiedzy
Witam, chciałbym w jednym temacie zebrać wszystkie znane różnice pomiędzy silnikami 4G63 6 oraz 7 bolt występującymi w Eclipse 1G oraz 2G, czasami rozróżniając 7 bolt pomiędzy tym z ecli 1G a tym z 2G oraz rozdzielając 6bolt na wersje USA, Euro i California. Będę edytować ten post żeby wszystko było wypisane w jednym miejscu, dyskusja czy też wprowadzanie nowych info będzie się odbywało normalnie w postach, zachęcam każdego kto wie coś na ten temat o wpisanie tego co wie !!! A więc może ja zacznę:

0. Koło zamachowe 6bolt mocowane na 6 śrub, 7bolt->7 (inne skrzynie, da się przerobić, inne rozruszniki, inne wały, skrzynia 6 bolt dłuższe przełożenia 2-5)

1. Szpilki głowicy 6bolt (śruby M12) większe od szpilek w 7bolt (M11), głowica 7 bolt wchodzi na blok 6bolt po rozwierceniu otworów olejowych i szpilki, używaj uszczelki do 6 bolta

2. Napinacze rozrządu: 6 bolt ma 2 otwory mocujące po tej samej stronie a otwór nagwintowany pomiędzy nimi na środku, 7 bolt ma 2 otwory mocujące po dwóch stronach napinacza a otwór nagwintowany przy jednym z nich, napinacz z 7bolt 2G 95-96r jeszcze inny lecz powinien pasować, fotki:
Napinacz 6 bolt:
Napinacz 7 bolt:
Napinacz 7bolt 2G:

3. Czujniki położenia wału/wałka rozrządu(w jednym): 6bolt optyczny (metalowa okrągła pokrywka), 7 bolt działa na zasadzie efektu Hall'a (plastikowa czarna pokrywka) są one zamienne, podobno optyczny lepszy...Istnieje jeszcze wersja czujnika 6 bolta nieposiadająca wtyczki przy obudowie tylko wyprowadzone w dół przewody, występuje w silnikach wyprodukowanych 90r do 1.marca. W Eclipse 2G czujnik ten jest nieregulowany, pełni on funkcję tylko czujnika wałka rozrządu, natomiast czujnik wału znajduje się przy wale po stronie rozrządu.
CAS 6 bolt do 1.06.90':
CAS 6 bolt:
CAS 7 bolt:

4. 6bolty N/A wersje USA (sprężanie 9:1 110kW/169Nm) oraz EU (10:1 110kW/177Nm, tylko 90r.) nie posiadają czujnika spalania stukowego, wszystkie 7 bolty je posiadają

5. Wielkość kolektorów ssących (w kolejności od najlepszego) 6/7bolt->7bolt 2G turbo ->7bolt 2G N/A (nie dotyczy kolektorów Cyclone)
porównanie kolektora 6bolt 1G z kolektorem 7bolt 2G:

6. 6bolt natrysk na denka tłoków, w 7bolt występuje tylko w wersji turbo

7. Inne miski olejowe (6 bolt płaska miska od strony rozrządu, 7 bolt ma ukośną wklęsłą) Proszę fotka, na górze 6 bolt, na dole 7 bolt


8. W wersjach N/A 6 bolt i 7 bolt ECU i wiązki są podobne, różnice zależą od wersji (sterowanie EGR w wersji kalifornijskiej, wyjście na Knock sensor, wyjścia ster. cewkami zapłonowymi) ECU można zaadaptować (może była różnica we wtyczkach ECU lecz wyprowadzenia z niego można zaadaptować) Podstawowa modyfikacja przy zamianie ECU to zamiana pinów 6 i 14 przy ECU.

9. Kanały ssące i wydechowe w głowicy jak i kolektor wydechowy w 7bolt z eclipsa 2G mniejsze od 6 i 7 bolt z ecli 1G. Zdjęcie porównawcze, głowica 1G 6 bolt na górze, na dole 2G 7bolt:


10. Inna duża pokrywa pompy oleju (w związku z innym napinaczem rozrządu, sama pompa czyli jej zęby i mała pokrywka te same)

11. Wersja kalifornijska 6 bolta ma inne ecu i zawór EGR sterowany elektrycznie, 7 bolt nie była rozróżniana na USA/California, reszta silników (6bolt USA/EU, 7 bolt) sterowanie EGR termicznie, wykonywane przez zawór podciśnieniowy (recyrkulacja spalin tylko na wolnych obrotach, hamowaniu silnikiem i małym obciążeniu)

12. Zęby zębatek pompy oleju różnił się w wersji 6bolt USA (zęby proste) i 6 bolt EU (zęby ukośne)

13. W 6 bolt do czerwca 90r. cewka ze złączem kwadratowym 4pin oraz Power Transistor 5pin (MD127742) i zewnętrzny filtr zak??ce? natomiast późniejsze 6 bolty i 7bolty (od 2 czerwca 90r.) cewka złącze trójkątne 3 pin, PT 7pin MD149768 (przeniesienie układu bramki OR z cewki do PT oraz zintegrowanie filtra)jedno ze ?r?de?

14. Przepustnice możemy podzielić na 3 wersje, pierwsza wersja 90' (inaczej wyprowadzone podciśnienia oraz inaczej umiejscowiony silniczek krokowy, śr. 60mm), druga wersja 91-94 (podciśnienia na górze w kier. dolotu, śr. 60mm) oraz trzecia wersja w 2G 95-99 (podciśnienia w stronę kolektora ssącego, śr. 53mm):
przepustnica 90'(wersja rozwiercona na 65mm):
przepustnica 1G 91-94 po lewej, przepustnica 2G po prawej:

15. Sworznie tłokowo-korbowodowe w 6 boltach i 7 boltach 1G 21mm, 7 bolt 2G 22mm.

16. Obudowy plastikowe rozrządu 6 bolt 90-91 dwuczęściowe, 92-94 jednoczęściowe, zamienne (?), zmienione długości zastosowanych śrub, rozmieszczenie i rozmiary:



17. Zmiana pokrywy pompy oleju i napinacza była opisana 6-7bolt lecz ciągnie to za sobą udogodnienie w postaci braku konieczności demontażu koła zębatego rozrządu z wału korbowego przy wymianie paska napędzającego wałek balansowy (6 bolt ze względu na umiejscowienie znaku od strony pompy oleju oraz gniazda śruby napinacza nie pozwala na zamontowanie paska bo brak miejsca, w 7 bolt jest to możliwe)

Jeśli się pomyliłem w czymś proszę o poprawę, jak ktoś coś ma do dodania proszę pisać !!! Temat na pewno przydatny !!!

Tiamat - 2010-08-12, 13:14

kutwa u mnie czujnik po?o?enia wa?ka jest jak w 6 bolt :wtf: to ja juz nie wiem....
zenek_bb - 2010-08-12, 14:09

kto? widocznie ju? go wymienia? i wymieni? na taki, ja te? mam 7 bolta ale zamontowa?em sobie CASa z 6 bolta :) s? one zamienne

[ Dodano: 2010-08-12, 14:10 ]
chyba ?e masz silnik 6 bolt ca?y wsadzony to poznasz po misce ;p jej nie da si? podmieni? :)

Paulus - 2010-08-12, 15:38
Temat postu: Re: Kompendium: Zbi?r r??nic mi?dzy silnikami 6bolt i 7bolt
zenek_bb napisał/a:
6. 6bolt natrysk na denka t?ok?w, w 7bolt wyst?puje tylko w wersji turbo


Gdzie? mi si? po baniaku telepie, ze w 1G 7-bolt N/A te? jest, ale nie mog? sobie teraz przypomnie? sk?d to pami?tam.

Pablo1o - 2010-08-12, 16:00

Te? mi si? tak wydaje . W 2G N/A nie by?o ... niestety :/
franko - 2010-08-12, 16:04

jezeli w ecli 1G mamy chlodnice oleju to i mamy natrysk na denka , bez znaczenia czy n/a czy turbo...
SkierA87 - 2010-08-12, 19:49

dobra robota zenek_bb, :ok: ja proponuje to podkleic gdyz wiele osob zadawalo pytania zakladalo topici o to ilu boltowy moja silnik a tu maja wszystko na miejscu
wuerce - 2010-08-12, 21:54

franko napisał/a:
jezeli w ecli 1G mamy chlodnice oleju to i mamy natrysk na denka , bez znaczenia czy n/a czy turbo...


potwierdzam

zenek_bb - 2010-08-12, 22:13

ch?odnice oleju nie by?y montowane ??cznie z natryskiem na denka, mam ch?odnice w 7 bolcie i niema natrysku, widzia?em te? kilka innych 7 bolt?w z ch?odnicami te? bez natrysku, mia?em Plymutha te? 7 bolta bez ch?odnicy i bez natrysku, ale nie widzia?em 6 bolta bez natrysku

to jest kopia tematu (mojego autorstwa) z forum MM, wiem z autopsji ?e jest to przydatne dlatego tutaj go te? daj?, pozdrawiam

seba - 2010-08-13, 07:03
Temat postu: Re: Kompendium: Zbi?r r??nic mi?dzy silnikami 6bolt i 7bolt
zenek_bb napisał/a:

8. W wersjach N/A 6 bolt i 7 bolt ECU i wi?zki s? podobne, r??nice zale?? od wersji (sterowanie EGR w wersji Kanadyjskiej, wyj?cie na Knock sensor, wyj?cia ster. cewkami zap?onowymi) ECU mo?na zaadaptowa? (mo?e by? r??nica we wtyczkach ECU lecz wyprowadzenia z niego mo?na zaadaptopa?)


najwi?ksz? znacz?c? r??nic? mi?dzy 6bolt a 7bolt jest zmiana w kostkach ecu dw?ch pin?w od przep?ywomierza

zenek_bb - 2010-08-14, 00:36

o w?a?nie ku?wa a ja sie g?owie od 2?ch dni, czemu w mam b??d barometru i czujnika TPS jak wsadz? do swojego 93' komputer z 91' jak wymieni?em dopiero kondensatory... na TPSie niema napi?cia, a czujnika ci?nienia jeszcze nie sprawdza?em, masz mo?e rozk?ad pin?w? znaczy ja mam taki ale to jest do 90 i 91 i zaznaczone r??nice, masz mo?e rozk?ad pin?w z 92-94?
seba - 2010-08-14, 06:54

no ten opis jest oki bo to tylko te dwie zmiany by?y w opisie masz 91-94 czyli dla tych rocznik?w by?a zmiana wzgl?dem 90roku
zenek_bb - 2010-08-14, 09:43

to zapytam inaczej, jaki pin prze?o?y? we wtyczce ?eby odpali? w 100% kompa 91 na wi?zce 93'? kurde nie dojde do tego, mam taki zwa? na g?owie teraz ;/
Anonymous - 2010-08-22, 12:27

Mo?e si? myl? :wtf: ale pompa wody od 7 bolt nie pasuje do 6 bolt, nie da si? dokr?ci? plastikowej obudowy na rozrz?d.
zenek_bb - 2010-08-22, 14:38

plastikowe obudowy s? r??ne, w 7 bolt jest jednocz??ciowa a w 6 bolt dwucz??ciowa bo du?e pokrywy pompy oleju s? inne, nie wiem jak z pomp? wody ale powinna pasowa? mechanicznie z wyj?tkiem dopasowania do niej plastikowej pokrywki, popatrz? na te pompy jutro
Anonymous - 2010-08-22, 15:02

zenek_bb, prosba dpo Ciebie bys aktualizowal pierwszy post na bie??co.... jak bedzie to w miare kompletne i bez b??d?w do przekleimy do dzia?u artyku??w. dzieki
zenek_bb - 2010-08-22, 15:19

doda?em fakt o zamianie pin?w przep?ywki, b?d? jeszcze bada? na czym owa r??nica polega ale chwilowo nie mam czasu ?eby lata? z miernikami pomi?dzy autami ;/

to z natryskiem na denka t?ok?w ?e jak jest ch?odnica oleju to i natrysk nie dopisz? gdy? widzia?em (nie mam zdj?? z warsztatu) na w?asne oczy bo zdejmowa?em miski olejowe ?e 7 bolty nie maj? natrysku, m?wi? o 1G bo to ?e 2G nie ma to oczywiste... z knock sensorem sprawa ci??ka do rozstrzygni?cia tak samo z pompami oleju (ich z?by) poniewa? knock sensor mo?na domontowa?, nawierci? gwint i przykr?ci?, z autopsji wiem ?e sprawa wygl?da tak ?e w autach bez KS jest puszczona wtyczka i wi?zka do KSa, z tym ?e nie ma na niego fizycznie miejsca w bloku oraz ECU jest zamontowane bez jego obs?ugi, wystarczy?o nagwintowa?, pod??czy? i wymieni? ECU na takie kt?re z niego korzysta?o a pompy oleju mo?na by?o w trakcie remont?w wymieni? ;/ ci??ko potwierdzi?, wiem ?e silnik kt?ry rozebra?em (6bolt USA 9.0spr??anie na fabrycznych cz??ciach 102tys przebiegu) mia? z?by proste w pompie oleju a 6 bolt EU z wyj?ciem na KS mia? t?oki dopr??one i z?by sko?ne tak jak m?j 7bolt

[ Dodano: 2010-09-10, 13:06 ]
doda?em zdj?cia kolektor?w ss?cych z 6 bolt i 2G 7 bolt, doda?em info na temat CAS?w oraz zdj?cie CASa z 90r, doda?em zdj?cia i opis przepustnic 90';91'-94';95'-99'

jagos - 2010-09-16, 00:08

ja kupowalem komplet uszczelek dolu i gory silnika do 1G 6Bolt Turbo. gosciu zarzekal sie ze uszczelki sa od tego moelu. Okazalo sie ze uszczelka pompy wody, oleju, przepustnicy i uszczelniacze sa inne. Sprzedal mi od 2G
Coodo - 2010-09-16, 19:40

zenek_bb napisał/a:
w 7 bolt jest jednocz??ciowa a w 6 bolt dwucz??ciowa

U mnie w 7bolt, jest te? dwu cz??ciowa ,1cz??? ko?a rozrz?du i a druga d?? wa? itd.

DanKon - 2010-09-16, 21:05

1g 6bolt turbo wersja USA- sworznie t?ok?w 21mm(grubo?c denka t?oka oko?o 8mm)
silnik 7bot turbo(chyba)- sworznie t?ok?w 22mm(grubo?c denka t?oka oko?o 7mm)
Pisze chyba bo klubowicz od kt?rego kupowa?em t?oki twierdzi?, ?e s? od wersji turbo- na ile to prawda nie wiem.
Co do t?ok?w 6 bolt wiedza z autopsji.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group