Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: franko
2015-08-29, 13:01
Testy i diagnoza silniczka krokowego oraz jego sterowania
Autor Wiadomość
liniji 
zielenina


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2015
Posty: 73
Skąd: K-ce
Wysłany: 2015-08-29, 12:48   Testy i diagnoza silniczka krokowego oraz jego sterowania

Korzystając z waszego forum oraz także dzięki waszej pomocy udało mi się wyeliminować problem z szalejącymi obrotami w moim aucie. Może ktoś właśnie przegląda to forum ponieważ ma ten sam problem który spotkał mnie. Dlatego właśnie stworzyłem instrukcję która powinna pomóc innym w walce z ześwirowanym silnikiem ;-)

Więc zaczynajmy.
Opisana niżej instrukcja służy sprawdzeniu, przetestowaniu i zdiagnozowaniu ewentualnej usterki układu odpowiadającego za ilość obrotów silnika na biegu jałowym.

Typowe problemy osób dla których ta instrukcja jest skierowana to:
-Falujące obroty silnika
-Obroty silnika nie utrzymują się na stałym poziomie po włączeniu świateł, nawiewu, etc.
-Samochód gaśnie po wciśnięciu sprzęgła

Cały tekst wraz ze zdjęciami oraz filmami stworzyłem sam, bazując na moim własnym doświadczeniu i na waszych wskazówkach. Mój samochód to Mitsubishi Eclipse pierwszej generacji z 1992 roku więc nie gwarantuję, że w innych modelach poniższe testy będą równie pomocne.

Krok 1 - Najprostszy test
Pierwszą rzeczą którą należy wykonać jest uruchomienie silnika i rozgrzanie do normalnej temperatury pracy, np. poprzez przejechanie się kilkunastu kilometrów (Ja muszę przejechać trasę około 20km zanim silnik się rozgrzeje).
Podczas postoju i przy wyłączonych odbiornikach prądu obroty silnika powinny się utrzymywać na stałej wartości. Prawidłowe wartości to okolice 800-900 RPM. Jeżeli praca silnika nie jest stała lecz np. auto gaśnie albo obroty falują to przejdź od razu do kroku nr 2.

Teraz jak najszybciej włącz: światła (najlepiej wraz z drogowymi/długimi), ogrzewanie tylnej szyby, klimatyzację + nawiew na maks.
Jeżeli obroty spadły ale po pewnym czasie wróciły do poprzedniej wartości to gratuluję.
Twój silniczek krokowy oraz ECU (komputer) są sprawne. Po wyłączeniu świateł i całej reszty obroty powinny się podnieść i po chwili z powrotem opaść.

Poniżej nagrane przeze mnie wideo obrazujące jak to powinno wyglądać:
www.youtube.com/watch?v=3gj-o6QFDPE

Jeśli obroty spadły ale się nie podniosły, czytaj dalej, ale wcześniej wyłącz silnik i pozwól mu się ostudzić.

Krok 2 - Sprawdzenie rezystancji w silniku krokowym
Kolejny krok polega na odkręceniu silnika krokowego od przepustnicy. Znajduje się on pod rurą dolotową i jest podpięta do niego jedna sześciopinowa wtyczka.

Urządzenie o którym mówię wygląda tak:


Oczywiście w samochodzie mamy jeden silniczek który może się różnić wyglądem zależnie od silnika. Teraz aby sprawdzić czy silniczek jest sprawny będzie nam potrzebny zwykły elektroniczny miernik. Ustawiamy go na możliwie najniższą wartość (w moim przypadku był to zakres 200 Ω) i mierzymy oporność wg. poniższego obrazka:


Jeżeli nie wiesz o co chodzi to już wyjaśniam. Na skrajnych pinach opór powinien wynosić 60 Ω, a na sąsiadujących 30 Ω. Oczywiście są to wartości idealne i mogą się różnić o +-2 Ω

UWAGA! Jeżeli masz piny pomiędzy którymi nie ma żadnego połączenia to silniczek jest uszkodzony i trzeba go wymienić
UWAGA 2! Jeżeli pomiędzy pinami opór wynosi mniej niż 20 Ω to silniczek też jest uszkodzony ale sama jego wymiana może nie pomóc. Musisz przejść do 5 kroku i sprawdź sterowniki

Jeśli wszędzie wartości są w normie to mamy spore szanse na to, że silniczek jest sprawny. Jednak sam miałem silniczek który miał wartości: 30Ω, 30Ω, 30Ω, 31Ω na sąsiadujących pinach oraz: 60 Ω i 61 Ω na skrajnych i nie działał jak powinien.

Małe ostrzeżenie: Jeśli mierzysz oporność silniczka który jeszcze nie tak dawno był używany w samochodzie wtedy opór może być zawyżony. Trzeba zaczekać pewien czas aż cewki wystygną, wtedy pomiar będzie najbardziej wierny.
Jeżeli nie znalazłeś tutaj problemu z silniczkiem, czytaj dalej.

Krok 3 - Reagowanie silniczka
Skoro masz już odkręcony silniczek to teraz pora na mały test. Podłącz z powrotem wtyczkę od silniczka, oczywiście cały czas trzymając go w ręku i poproś kogoś aby przekręcił kluczyk w stacyjce na pozycję „ON” (To ta pozycja w której zapalają się diody obok zegarów). Jeżeli silniczek się porusza – wsuwa/wysuwa się o kilka milimetrów – to możemy być prawie pewni, że jest sprawny.

Poniżej wideo pokazujące poruszanie się silniczka:
www.youtube.com/watch?v=qlmcYQZNGwQ

Jeżeli silniczek buczy, drży ale nawet nie wysunie się na milimetr to w tym momencie zalecam wymianę kondensatorów w ECU (To gdzie ono się znajduje zawarłem w punkcie 5). U mnie tylko tyle wystarczyło żeby krokowy zaczął reagować.

Poniżej obraz z opisem jakich kondensatorów potrzebujesz


Jeśli to nie pomoże przejdź do kroku nr 4.

Krok 4 - Sterowanie silniczka
W tym kroku pokażę jak sprawdzić sterowanie silniczka. Potrzebne będą 4 diody (takie świecące) 12V lub 3V z dolutowanym opornikiem 1000Ω. Dokładnie takie diody jakimi można sprawdzić kody błędów w samochodzie.


Wszystkie 4 diody należy włożyć nóżkami we właściwy sposób do wtyczki od silniczka krokowego.
Poniżej przedstawiam schemat jak je podłączyć (pamiętaj, że dłuższa nóżka to plus):


Teraz znów musimy poprosić kogoś żeby przekręcił kluczyk w stacyjce podczas gdy my będziemy obserwować zachowanie diod. Poniżej filmik z przykładem jak powinny zachowywać się diody gdy sterowanie działa jak należy oraz jak nie powinny się zachowywać.
www.youtube.com/watch?v=IVLKsUykfU4

Mniej więcej chodzi o to, że diody powinny zapalać się na zmianę. Jeżeli któraś z nich w ogóle się nie zaświeci to mamy problem. Musisz czytać dalej z nadzieją, że znajdziesz rozwiązanie ;-)

Jeżeli wszystko wygląda poprawnie, a mimo to mamy problemy z obrotami to w tym miejscu zastanowiłbym się czy krokowy na pewno jest sprawny. Wcześniej pisałem, że nie ma 100% pewności na to, że silniczek działa sprawdzając oporność.
Jeśli jednak diody (albo chociaż jedna dioda) nie świecą to problem leży na linii ecu – wtyczka, albo po prostu mamy ogromnego pecha i wszystkie diody nie działają ;-)
Jeśli jednak diody są sprawne to postaram się wskazać gdzie może leżeć problem w kolejnym punkcie.

Krok 5 - Sterowniki
Teraz gdy nie zostało nam wiele opcji proponuję sprawdzić sterowniki w komputerze. ECU czyli metalowa skrzynka bez której nasz samochód nie będzie działać, znajduje się za radiem we wnęce pod pokrętłami od nawiewu
Przed jej wyciągnięciem zalecane jest odpięcie akumulatora.
Po rozkręceniu można zobaczyć, że sterowniki znajdują się w tym miejscu:


Spalony sterownik może wyglądać podobnie do tych:


Jeśli wyglądają na uszkodzone (to znaczy posiadają jakieś ślady spalenia lub zasmolenia) to po prostu trzeba je wymienić. Jest to sterownik o nazwie „M5269L” i takiego musimy szukać.
Tutaj wrzucam schemat działania sterownika. Może komuś się kiedyś przyda.


Jeżeli sterowniki są dobre, a w poprzednim punkcie dioda lub diody nie świeciły to zostało nam tylko jedno.

Krok 6 - Od ECU do zaworu
Znów potrzebujemy miernika. Możliwe, że mamy uszkodzony kabel prowadzący od ecu do silnika krokowego. Albo (tak jak u mnie) uszkodzoną ścieżkę na płytce. Ścieżka jak i kabel mogą się zepsuć przez te 20 lat użytkowania samochodu.

Tutaj zaznaczyłem miejsca w które musimy wpiąć się miernikiem i sprawdzić czy pomiędzy nimi jest połączenie. Starałem się zaznaczyć to jak najbardziej przejrzyście.
Wtyczka od silnika krokowego:


Wtyczka od ecu:


Płytka:


W ten sposób powinniśmy zlokalizować ewentualną przerwę.
Jeżeli doszedłeś aż tutaj i nadal masz problem z obrotami to prawdopodobnie problemem może być jedynie silniczek krokowy.
Aczkolwiek w przypadku falujących (za wysokich) obrotów proponuję sprawdzić dodatkowo czy przypadkiem nie mamy nieszczelności w układzie dolotowym (np. pęknięta rura). Oprócz tego do sprawdzenia polecam jeszcze czujnik temperatury (dwupinowy) oraz sondę lambda w samochodzie. Ponieważ jeżeli któraś z tych rzeczy jest uszkodzona to problemy z obrotami mogą się ponawiać. Więcej pomysłów na razie nie przychodzi mi do głowy.

Jeżeli komuś spodobał się mój tekst na temat diagnozy uszkodzonego silnika krokowego oraz komputera to niech da znać. Będę szczęśliwy gdy dowiem się, że komuś pomogłem.
Trochę się wstrzymywałem z wrzuceniem tego tekstu bo nie wiedziałem czy to w ogóle ma sens. Jeszcze co dodatkowo mnie irytowało to to, że przez kilkadziesiąt kilometrów po podpięciu akumulatora zdarzało się, że auto nieraz gaśnie po wciśnięciu sprzęgła ale wyszło na to, że po prostu uczył się wolnych obrotów.

Oczywiście tak jak pisałem wcześniej, bardzo wiele zawartych tu informacji wziąłem z tego forum więc dziękuję też wam za pomoc.
Od czasu napisania tej instrukcji przejechałem już naprawdę sporo kilometrów i wszystko działa jak należy. Oby i wasze auta też tak działały.
Pozdrawiam, liniji.

UPDATE:
Poprawiłem zdjęcie nr 3 w szóstym kroku ponieważ zaznaczyłem na odwrót piny C i D
I jeszcze nasunęła mi się taka myśl. Ten tutorial ma na celu pomóc w naprawie twoje auta, ale jeżeli coś zepsujesz to nie biorę za to odpowiedzialności ;-)
Ostatnio zmieniony przez liniji 2015-11-10, 20:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
franko 
KLUBOWICZ


Pomógł: 68 razy
Wiek: 36
Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 1860
Skąd: poddebice
Wysłany: 2015-08-29, 13:00   

No fajnie :ok:
Przenoszę do działu artykuły :tuptup:
_________________
drążek, sprzęgło, pełny gaz :D
 
 
 
GOLDI 
KLUBOWICZ

Pomógł: 198 razy
Dołączył: 26 Mar 2012
Posty: 4043
Skąd: KrK/Rbk
Wysłany: 2015-08-29, 13:02   

dwie sprawy :P

po pierwsze
właśnie kilku mechaników/elektromechaników straciło prace :P a inny zyskali ciekawy schemat (ale Ci drudzy i tak popsuja :P )

po drugie
post w złym miejscu :) ale szybko inny moderator z uprawnieniami przenisie temat do artykułów ;)

[ Dodano: 2015-08-29, 14:03 ]
franko napisał/a:
No fajnie :ok:
Przenoszę do działu artykuły :tuptup:
i juz mnie uprzedził :P
_________________
"Choć śmieje się ostatni, ja wciąż jestem poważny..."
Toyota Mr2 sw21
 
 
Horacjusz 
KLUBOWICZ

Pomógł: 15 razy
Wiek: 37
Dołączył: 24 Kwi 2014
Posty: 649
Skąd: Elbląg
Wysłany: 2015-08-30, 17:19   

liniji, Dobra robota :ok: :amen:
_________________
Był EAGLE TALON TSI AWD 1G 4G63T 6Bolt
EAGLE TALON TSI 2G 4G63T 7bolt EVO 9
Jest 1G GS szrocik
 
 
liniji 
zielenina


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2015
Posty: 73
Skąd: K-ce
Wysłany: 2015-08-30, 19:35   

franko napisał/a:
No fajnie :ok:
Przenoszę do działu artykuły :tuptup:

Horacjusz napisał/a:
liniji, Dobra robota :ok: :amen:

Dzięki :o

GOLDI napisał/a:

właśnie kilku mechaników/elektromechaników straciło prace :P a inny zyskali ciekawy schemat (ale Ci drudzy i tak popsuja :P )

Nie jest chyba tak źle :D
Teraz przynajmniej niektórzy wiedzą jak coś samemu w aucie naprawić.
 
 
jagos 
KLUBOWICZ

Pomógł: 40 razy
Dołączył: 14 Lis 2009
Posty: 1677
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-03-30, 18:32   

liniji, fajny artykuł :ok:

Ma może ktoś schemat dla 2G, który pin w ECU odpowiada pinom we wtyczce/gnieździe krokowego? Szukam w googlach, ale nie moge znaleźć ;/

Niby sobie poskładałem do kupy schematy 1 i 2G bo opisane w nich są piny dla krokowego, które nazwane są A1,A2,B1,B2. I skoro zamienne sa krokowe to numeracja powinna byc ta sama dla 1 i 2G.
_________________
Był Colt C58A + 4G63T - 230KM
Jest Eclipse 2G + 4G63T - 400KM
Ostatnio zmieniony przez jagos 2016-03-30, 18:35, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
siwy 
KLUBOWICZ

Dołączył: 06 Maj 2012
Posty: 19
Skąd: nowy sącz
Wysłany: 2016-10-06, 18:59   

Witam, miałem problem z falującymi obrotami, jak gasnacym silnikiem 2G, problem naprawiłem, przerwany kabel na wtyczce od silnika krokowego
 
 
miszusziszi 
zielenina


Dołączył: 12 Gru 2016
Posty: 1
Skąd: Łukowica
Wysłany: 2016-12-24, 15:53   

Witam.
Ja miałem ostatnio bardzo podobny problem.
Postanowiłem sprawdzić silniczek miernikiem, pomimo sprawdzenia i stwierdzeniu że piny są uszkodzone i nie mają odpowiedniego napięcia postanowilem zerknąć do środka tego cudeńka z ciekawości co on ma tam w środku i ku mojemu szczęściu okazało się że silniczek jednak uda się uratować, ponieważ odlutował się styk na jednym pinie :) Trzeba poprostu odkręcić trzy śrubki (za wtyczką ) i można tam szukać przyczyny wariowania silniczka krokowego.
Może moja mała sugestia też komuś pomoże
Ostatnio zmieniony przez miszusziszi 2016-12-24, 15:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
dimi 
zielenina


Dołączył: 04 Kwi 2018
Posty: 1
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2018-04-04, 14:04   

Mam pytanie czy przy identycznych objawach w Mitsubishi Carisma 1.6 16V lift (silnik krokowy sprawny - ale w samochodzie nie pracuje) i sprawdzeniu testem diod podanym przez autora wychodzi iż wszystkie diody świecą ale ich praca nie zmienia się cyklicznie po ukosie tak jak u autora tylko jakby dookoła w kółeczko (a tylko czasem po ukosie), i po chwili takich zmian świecą tylko dwie dolne (obok siebie).
Czy można na podstawie tego coś wywnioskować? Padnięte elementy sterujące w module ?
 
 
zolno 
KLUBOWICZ

Wiek: 30
Dołączył: 16 Cze 2017
Posty: 41
Skąd: Leszno
Wysłany: 2018-09-16, 21:12   

Elegancko :-) dzięki właśnie znalazłem dzięki tobie u siebie przerwe na ECU pomiędzy pkt D od sterownika ml.. i D na wyjściu z ECU i myślę dać tam mostek po wymianie kondensatorow. bardzo przydatny artykuł :beer: :beer:
_________________
Eclipse 1G gs swap awd RiP [*]
Eclipse 1G gs swap awd może kiedyś :D
Eclipse 1G GSX odbudowa swap Eagle Talon 1Ga/b
6bolt
 
 
liniji 
zielenina


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2015
Posty: 73
Skąd: K-ce
Wysłany: 2018-09-19, 13:14   

zolno napisał/a:
Elegancko :-) dzięki właśnie znalazłem dzięki tobie u siebie przerwe na ECU pomiędzy pkt D od sterownika ml.. i D na wyjściu z ECU i myślę dać tam mostek po wymianie kondensatorow. bardzo przydatny artykuł :beer: :beer:

Cieszę się, że mogłem pomóc. Owocnej pracy życzę :ok:
 
 
zolno 
KLUBOWICZ

Wiek: 30
Dołączył: 16 Cze 2017
Posty: 41
Skąd: Leszno
Wysłany: 2020-01-05, 21:31   

Zdjęcia znikły ja co prawda pamiętam które piny resztę jakoś znajdę i podeślę adminom i oni podrzuca . Plus dołożę swoje uwagi których się dowiedziałem odnośnie pamięci która się kasuje od światła i stąd też awarie. Chyba że masz zdjęcia ? liniji
_________________
Eclipse 1G gs swap awd RiP [*]
Eclipse 1G gs swap awd może kiedyś :D
Eclipse 1G GSX odbudowa swap Eagle Talon 1Ga/b
6bolt
 
 
liniji 
zielenina


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2015
Posty: 73
Skąd: K-ce
Wysłany: 2020-04-06, 20:19   

zolno napisał/a:
Chyba że masz zdjęcia ? liniji


https://www.easypaste.org...MEKP.7z?lang=en
Wrzuciłem tu, nie znam w sumie innych hostingów. Ostatnio coraz rzadziej tu zaglądam więc wybacz późną odpowiedź.
 
 
katzenjammer 
zielenina


Dołączył: 28 Maj 2022
Posty: 1
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 2022-05-28, 06:51   

Hej, auto to co prawda Mitsubishi Sigma ale problem podobny, zrobiłem test diodowy, nie działa mi sterowanie jednym z uzwojeń krokowca, wiązka sprawdzona, podejrzewam M5269L chociaż na spalony nie wygląda, ścieżki w ECU też teoretycznie ok, niestety w wątku zdjęcia nie są już dostępne, ktoś może to zarchiwizował? Byłyby pomocne.
_________________
Pozdrawiam, Marcin Klimczak
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 17