Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: WodzuSE
2008-02-12, 17:34
FAQ:: PRZEWODY
Autor Wiadomość
WodzuSE 
mniejsza zielenina
MODERATOR-CAR AUDIO


Pomógł: 14 razy
Wiek: 42
Dołączył: 18 Lip 2007
Posty: 221
Skąd: Szwecja/Szczecin
Wysłany: 2007-08-02, 12:16   FAQ:: PRZEWODY

Przewody w samochodzie s?u?? do przekazania sygna?u / pr?du na dan? odleg?o??.

Zadbanie o dobr? "instalacj? kablow?" b?dzie skutkowa?o samymi plusami i poprawi jako?? w stosunku do jakichkolwiek fabrycznych instalacji. Dodatkowo trzeba spe?ni? nieprzekraczalne wymogi obci??enia przewod?w pr?dowych zbyt du?ym pr?dem, aby nie doprowadzi? do po?aru.

1 Instalacja pr?dowa
Sk?ada si? ona ze ?r?d?a pr?du, przewod?w, bezpiecznik?w, rozetek i ew. kondensatora. Jako ?r?d?o pr?du przy niepracuj?cym silniku wyst?puje akumulator.
Dostarcza on pr?d sta?y o napi?ciu oko?o 12V. Przy pracuj?cym silniku w sieci elektrycznej samochodu powinno by? 13,8V i to alternator jest wtedy g??wnym ?r?d?em pr?du, bo ma wy?sze napi?cie od akumulatora.

Podstaw? przy pracy z pr?dem jest praca na od??czonym akumulatorze. Zetkni?cie przewodu pod??czonego pod +12V do blachy auta mo?e spowoduje efekt podobny do spawania i mo?e wywo?a? po?ar. Od??czamy od akumulatora zawsze pierwszy minus, bo gdyby?my najpierw odkr?cali plus, to dotkni?cie kluczem do karoserii spowoduje zwarcie. Po od??czeniu minusa

plus mo?e dotkn?? karoserii i nic si? nie stanie. Pod??czaj?c akumulator pod??czamy pierwszy plus, a dopiero potem minus z wy?ej opisanych powod?w.

Do zasilania potrzebny b?dzie odpowiedni przekr?j kabla. Zale?ny b?dzie od pobieranego pr?du i odleg?o?ci do wzmacniacza.
Mo?na da? oczywi?cie wi?ksze przekroje - to niczym z?ym nie grozi.
Za ma?y przekr?j mo?e spowodowa? spalenie si? kabla i ewentualny po?ar.
Przew?d plusowy i minusowy MUSI by? tego samego przekroju, bo przez nie p?ynie ten sam pr?d!

Przewody jak si? da, to kupmy w kolorach czerwonym i czarnym dla rozr??nienia.
Polecam oczywi?cie przewody skr?cane - mi?kkie linki, a nie druty, kt?re ci??ko u?o?y?. Poprawnie jest poci?gn?? plus i minus od akumulatora, ale dopuszczalne jest te? poci?gni?cie
minusa z karoserii. Przy nowych autkach nie b?dzie problemu, ale trzeba mie? ?wiadomo??,
i? przy takim pod??czeniu mo?emy "?apa? zak??cenia" i powodowa? w ekstremalnych przypadkach wadliw? prac? innych urz?dze? elektronicznych w poje?dzie. Mo?na te? spowodowa? uszkodzenie np. radioodtwarzacza (ekstremalny przypadek), gdy? powstanie r??nica potencja??w mi?dzy zasilaniem radia i wzmacniacza. Najbezpieczniej jest bra? zasilanie z jednego punktu dla wszystkich urz?dze?.

Na przewodzie plusowym - w odleg?o?ci nie wi?cej ni? 30cm od klemy akumulatora - montujemy bezpiecznik pr?dowy w oprawce. Jego warto?? nie mo?e by? wi?ksza ni? suma zabezpiecze? z urz?dze?, kt?re b?dzie zasila?, oraz nie mo?e by? wi?ksza ni? dopuszczalny pr?d na przewodzie zasilaj?cym. Np. przy zasilaniu wzmacniacza, kt?ry ma bezpiecznik 50A, poprawnie jest da? bezpiecznik 40A na przewodzie plusowym przy akumulatorze. Zawsze jest to lepsze ni? da? za du?? warto?? bezpiecznika, co grozi spaleniem przewodu lub urz?dze?.

Instalacja przewod?w bez bezpiecznik?w jest NIEDOPUSZCZALNA!

Je?eli b?dziemy zasila? wi?cej ni? jedno urz?dzenie, to doprowadzamy pr?d do rozetki z bezpiecznikami, kt?rych suma zabezpiecze? powinna by? r?wna g??wnemu bezpiecznikowi
na kablu plusowym. Przewody za rozetk? musz? by? zdolne przekaza? pr?dy, kt?re b?d? pobiera?y urz?dzenia przez nie pod??czone.
Przewody ci?gniemy najlepiej stron? samochodu po kt?rej jest akumulator, ale to nie jest przymus.
Wsz?dzie warto prowadzi? przewody w peszelach i zabezpiecza? rurkami termokurczliwymi.

Ko?c?wki przewod?w zaopatrujemy w wide?ki i oczka, kt?re warto polutowa?. Absolutnie nigdzie nie mo?e by? odkrytego przewodu plusowego, bo grozi to... po?arem. Dopiero po pod??czeniu przewod?w i rozetek do wzmacniacza mo?na pod??czy? akumulator i bacznie obserwowa?, czy gdzie? nie ma iskrzenia czy dymu. Jak strzela bezpiecznik, to trzeba dok?adnie prze?ledzi? instalacj? i znale?? przyczyn? zwarcia.

Nigdy nie wolno zast?powa? przepalonego bezpiecznika wi?kszym, ?eby zapobiec ponownemu przepaleniu!

2 Instalacja kondensatora buforuj?cego

Kondesator jest w instalacji elektrycznej elementem buforuj?cym. Oznacza to, i? gdy jest spadek napi?cia, a kondensator dysponuje ?adunkiem o wy?szym napi?ciu od tego aktualnie panuj?cego w sieci, to ten ?adunek zostanie oddany, co powinno zapobiec spadkowi, a wi?c zmniejszy t?tnienie w sieci.

Takie t?tnienia wyst?puj? z dw?ch powod?w:

- za ma?e ?rednice przewod?w pr?dowych
- za du?y pob?r pr?du w stosunku do (aktualnej) wydajno?ci ?r?d?a

W pierwszym przypadku nale?y powi?kszy? przekroje przewod?w, bo taka sytuacja grozi spaleniem instalacji, nawet z kondensatorem. Nale?y zadba? o poprawne przekroje kabli zanim zdecydujemy si? na kondensator.
W drugim przypadku kondensator z?agodzi skutki i tutaj znadzie swoje zastosowanie.

Przy kondensatorze bez elektroniki ?aduj?cej ZAWSZE trzeba przed pod??czeniem na?adowa? go przez opornik, czy ostatecznie ?ar?weczk? (pod??czon? szeregowo). Niezastosowanie si? do tego grozi wybuchem kondesatora lub pot??nym iskrzeniem i po?arem. Zwracam szczeg?ln? uwag? na kondensatory z elektronicznym woltomierzem, bo nie zawsze posiadaj? one elektronik? ?aduj?c?.

Kondensator z prawdziw? elektronik? ?aduj?c? mo?na pod??czy? do rozetki (po od??czeniu minusa i plusa od akumulatora) i na?aduje si? on sam. Takie urz?dzenie jest znacznie lepsze i dzia?a tylko wtedy gdy jest potrzebne. Warto dop?aci? za tak bezpieczne urz?dzenie.

Oczywi?cie kondensator instalujemy w bezpo?redniej blisko?ci wzmacniacza (np. 30cm), pod??czaj?c logicznie plus do plusa z zasilania i minus do minusa z zasilania. Wcze?niej tak
jak napisa?em kondesator bez elektroniki MUSI by? na?adowany.

W wypadku posiadania np. dw?ch wzmacniaczy, jeden kondensator b?dzie buforowa? obydwa urz?dzenia, gdy? s? one r?wnolegle pod??czone do sieci elektrycznej samochodu.

Przyjmuje si?, ?e kondensator 0,5F wystarcza na buforowanie wzmacniacza 500W RMS. Jest
to warto?? przybli?ona i wi?kszy kondensator prawdopodobnie jeszcze lepiej sprawdzi si? w
tej roli.

3 Instalacja sygna?owa

Instalacja ta jest odpowiedzialna za doprowadzenie sygna?u ze ?r?d?a do wzmacniacza(y). Nie wyst?puje ona gdy nie ma wzmacniacza.

Kabel sygna?owy to kabel chinch-chinch. Najlepiej jakby by? np. podw?jnie ekranowany, z dobrym izolatorem i z?oconymi, skr?canymi ko?c?wkami. Pozwoli to na jak najlepsze przekazanie sygna?u do wzmacniacza. Mog? by? potrzebne dwa takie kable np. jeszcze do sterowania subwooferem. Tanie przewody te? "zagraj?", ale nie r?cz? za brak zak??ce? i pe?nie przekazanego sygna?u. Poza tym tanie przewody potrafi? wyostrza? d?wi?k na g?rze pasma i zmniejsza? stereofoni?, ale zostawiam to pod Wasz os?d. Sam proponuj? rozwag?, ale nie sknerostwo

Ca?e zagadnienie polega na "po?o?eniu" kabli sygna?owych w oddaleniu od kabli pr?dowych i g?o?nikowych ze wzgl?du na mo?liwo?? zaindukowania si? pr?d?w, przez co wprowadzone zostan? zak??cenia. Proponuj? np. kable pr?dowe poprowadzi? lewym progiem, sygna?owe i kabel remote ?rodkiem, a g?o?nikowe prawym progiem. Kabel remote to niebieski przew?d z kostki radia. Czasem opisany jest jako "antena". Pojawia si? na nim +12V po w??czeniu radia i
na to napi?cie reaguje wzmacniacz w??czaj?c si?.

Najlepiej jest zabezpieczy? ko?c?wki przy radiu, aby nie dotyka?y nigdzie masy, bo mo?e to
?le wp?ywa? na jako?? d?wi?ku.

Je?eli chcecie zapyta? o jako?? kabli i r??nice mi?dzy nimi, to owszem - mo?na je wychwyci?,
ale w ?rodowisku takim jak wn?trze samochodu raczej nie ma si? o co bi?, bo szum powietrza, czy wody spod k?? jest wi?kszym problemem i lepiej wyda? kilkaset z?otych na podstawowe wyt?umienie autka przed ha?asem ni? na interkonekt z czystego srebra. Efekt b?dzie du?o lepszy. Powt?rz? jednak, ?e nie nale?y zbytnio oszcz?dza?, bo dobre wtyki, izolator i
ekranowanie jest bardzo przydatne i korzystnie wp?ywa na brzmienie (stereofonia).

4 Instalacja kabli g?o?nikowych.

Przewody te przekazuj? pr?d do g?o?nik?w i delikatny wp?yw na brzmienie (szacuj? na 5% ). Najwa?niejsze s? przekroje i tak 1,5mm2 do tweeter?w, 2,5mm2 do woofer?w i zwrotnic oraz 6mm2 do subwoofer?w wystarczy w 90% instalacji.
Przewody proponuj? conajmniej OFC (mied? beztlenowa), splatane z wielu malutkich drucik?w. Do tweeter?w mo?na si? pokusi? o posrebrzane OFC, ale taki kabel wp?ywa s?yszalnie na brzmienie (g?ra staje si? jasn) i nie ka?demu mo?e si? to spodoba? lub nie do ka?dego systemu (np. ostry tweeter) bym go poleci?.

Przewody te na ko?cach warto dobrze polutowa?, nawet z u?yciem cyny ze srebrem.
Jak ju? pisa?em wcze?niej - nie powinny one biec w blisko?ci przewod?w sygna?owych, urz?dze? typu pompki paliwa, oryginalnych wi?z?k samochodu, bo mo?e to powodowa? za r?wno zak??cenia w d?wi?ku, jak i w funkcjonowaniu samochodu (indukcja).


?r?d?o: Bartosz Nazar "Polski Car Audio"
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 13