Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: WodzuSE
2008-02-12, 17:34
WZMACNIACZE MOCY - KLASYFIKACJA
Autor Wiadomość
WodzuSE 
mniejsza zielenina
MODERATOR-CAR AUDIO


Pomógł: 14 razy
Wiek: 43
Dołączył: 18 Lip 2007
Posty: 221
Skąd: Szwecja/Szczecin
Wysłany: 2007-08-16, 14:20   WZMACNIACZE MOCY - KLASYFIKACJA

Jak wiemy zadaniem wzmacniacza mocy jest wzmocnienie sygna?u tak, aby m?c wysterowa? g?o?niki z odpowiedni? g?o?no?ci?. Bywaj? wzmacniacze o ogromnych mocach, przez kt?re przep?ywaj? pr?dy kilkudziesi?ciu amper. Takie "piece" nag?a?niaj? du?e powierzchnie podczas koncert?w na wolnym powietrzu. Tych mniejszych, u?ywamy do nag?o?nienia naszych dom?w.


Chyba wszyscy interesuj?cy si? sprz?tem audio s?yszeli o klasach wzmacniaczy: A, B, C. Ostatnio coraz wi?cej si? m?wi o klasach wzmacniaczy: D, E, F, G, H. S? to klasy kt?rych konstrukcje nie zawsze daj? wysokiej jako?ci d?wi?k, ale ci?gle trwaj? prace nad ich udoskonaleniem.

Napisz? tu tylko o kilku klasach wzmacniaczy :

Klasa A

Klasa A wzmacniacza wyst?puje wsz?dzie tam gdzie poprzez tranzystory lub lampy zawsze p?ynie pr?d spoczynkowy, bez wzgl?du na to czy podawany jest sygna? czy nie. I to jest cecha charakterystyczna tej klasy wzmacniaczy. Przep?yw pr?du jest du?y i dlatego wzmacniacze te pobieraj? du?o energii, przy ma?ej sprawno?ci Watt. Teoretycznie powinna ona wynosi? 50%, praktycznie cz?sto nie przekracza 10 - 20%. Jest to powa?na wada, bowiem stosowa? musimy du?ej mocy zasilacze i pot??ne radiatory. Je?eli sygna? nie jest podawany, wzmacniacz pracuje jako grzejnik. P?? biedy w zimie... ale latem?

Wzmacniacze takie maj? te? zalety - daj? nam czysty, niezniekszta?cony d?wi?k (pomijaj?c wp?yw innych element?w toru). Dlatego marzeniem wielu audiofil?w jest posiadanie wysokiej klasy wzmacniacza klasy A.

Klasa B i AB

Wzmacniacze klasy A wykorzystywane s? rzadko, a wzmacniacze czystej klasy B - nigdy. Wi?kszo?? wsp??czesnych wzmacniaczy pracuje w klasie mieszanej - AB. Tranzystory lub lampy s? ustawione tak, aby w stanie spoczynku przep?ywa? przez nie niewielki pr?d. Przy s?abych sygna?ach wzmacniacz pracuje w klasie A, a przy wi?kszych - w klasie B. Wzmacniacze klasy AB ??cz? zalety klas A i B: maj? niedu?e zniekszta?cenia i stosunkowo du?? sprawno??, rz?du 50 - 70%. W zale?no?ci od warto?ci pr?du spoczynkowego m?wimy o p?ytszej lub g??bszej klasie AB. Czym wi?kszy pr?d spoczynkowy, tym mniejsza sprawno??, ale i mniejsze zniekszta?cenia.

Klasa AA.
Jest to spos?b budowy wzmacniacza "dwa w jednym", czyli dobrej jako?ci wzmacniacz ma?ej mocy, pracuj?cy w klasie A, i drugi kt?ry pracuje w klasie B, o wi?kszej mocy. Oba wzmacniacze s? po??czone specjalnym mostkiem tak, aby przy ma?ych sygna?ach pracowa? ten o mniejszej mocy, przy wi?kszym za? sygnale p?ynnie w??czany jest drugi, mocniejszy. Wzmacniacze takie maj? niskie zniekszta?cenia nieliniowe i bardzo ma?e przesuni?cia fazowe. Wzmacniacze takie propaguje m.in. Technics. Jest to bardziej klasa "marketingowa", nie maj?ca wiele wsp?lnego z tradycyjnym podzia?em wzmacniaczy na klasy.

Klasa C.
W tej klasie wykorzystuje si? ca?? szeroko?? charakterystyki d?wi?ku, tak?e t? nieliniow?. Wzmacniacze takie daj? du?? moc, lecz o bardzo du?ych zniekszta?ceniach. Ma?e sygna?y nie s? wzmacniane. Wykorzystuje si? je w uk?adach alarmowych, itp.

Klasa G
Poszukiwania oszcz?dno?ci energii i lepszej sprawno?ci wzmacniaczy doprowadzi?y do powstania klasy G. Jest to wzmacniacz klasy AB o dw?ch napi?ciach zasilaj?cych. Konstrukcja stopnia ko?cowego jest taka, ?e przy ma?ych sygna?ach pracuje on przy ni?szym stopniu zasilania. W chwilach wi?kszego poboru mocy p?ynnie podawane jest wy?sze napi?cie. Wzmacniacze tej klasy, poza pewn? oszcz?dno?ci? energii nie charakteryzuj? si? lepszymi parametrami ni? klasa AB.

Klasa H
Wzmacniacze tej klasy czasami znajduj? zastosowanie w samochodowych zestawach nag?a?niaj?cych. Jak wiemy instalacja samochodu podczas pracy silnika jest zasilana napi?ciem 14,4V. Umo?liwia to uzyskanie mocy 25 W przy g?o?nikach o impedancji 4 Ohm. By uzyska? wi?ksze moce, zmniejsza si? impedancj? g?o?nik?w do 2 Ohm, lub stosuje tzw. przetwornice, by uzyska? wi?ksze napi?cia zasilania np .25V.
Innym rozwi?zaniem jest zastosowanie wzmacniacza klasy H, kt?ry jest rozwini?ciem wzmacniacza klasy G. Podczas normalnej pracy wzmacniacz pracuje w klasie AB i jest zasilany napi?ciem pok?adowym, czyli 14.4V. Gdy nast?puje zapotrzebowanie na wi?ksz? moc, napi?cie jest zwi?kszane za pomoc? "?adunku pomp". Jest to uk?ad zawieraj?cy dodatkowe wzmacniacze i baterie kondensator?w. Mo?na powiedzie?, ?e pracuj?cy wzmacniacz klasy H sam wytwarza w szczytach wysterowania wy?sze napi?cie, kt?re umo?liwia uzyskanie znacznie wi?kszej mocy wyj?ciowej. Warto zauwa?y?, ?e napi?cie zasilaj?ce zwi?kszane jest w takt sygna?u tylko w tym kanale i tylko wtedy gdy jest to konieczne.

Klasy E, F ,S.
Dotycz? one wzmacniaczy pr?du. Nie maj? one zastosowania w urz?dzeniach audio.

Moc znamionowa....

Mierzy si? j? przy wysterowaniu wzmacniacza cz?stotliwo?ci? 1 kHz. Jest to moc, kt?ra wzmacniacz mo?e wydzieli? bez przekroczenia za?o?onego wsp??czynnika zniekszta?ce? nieliniowych (najcz??ciej jest to 1% zniekszta?ce?) w ci?gu 10 minut. Podaje si? j? dla okre?lonej impedancji obci??enia - najcz??ciej dla 4 i 8 Ohm.

(Tekst wzi?ty z: Encyklopedi Technik Audio)

PMPO i Moc Muzyczna... czyli jak ok?amuje nas producent

Okre?lana jest podobnie jak moc znamionowa, r??nica polega na tym ?e moc znamionow? mierzy si? przy trwa?ym wysterowaniu wzmacniacza, natomiast moc muzyczn? - przy chwilowym (np. przez 2 sekundy). Je?eli wzmacniacz nie posiada stabilizacji napi?cia zasilaj?cego (tak jest w wi?kszo?ci wzmacniaczy) moc muzyczna b?dzie wi?ksza od znamionowej czyli tej realnej mocy wyj?ciowej).

Producenci wielu tanich zestaw?w podaj? ?e ich produkt posiada niebotyczn? moc tzw. PMPO. Jest to moc chwilowa, (w impulsie) jak? wzmacniacz zdolny jest przenie??. Z moc? wzmacniacza nie ma to nic wsp?lnego, poniewa? gdyby pomiar trwa? 2-3 sekundy d?u?ej, ze wzmacniacza zosta?aby tylko kupka popio?u .

Pob?r mocy...
Ka?dy wzmacniacz ma mniejsz? sprawno?? ni? 100%, czyli tylko cz??? mocy pobieranej ze ?r?d?a energii zamieniana jest na moc oddawan? na obci??eniu. Najmniej wydajne s? wzmacniacze klasy A, gdzie nawet 90% pobieranej mocy jest tracona i zamieniana na ciep?o .
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 14