Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: matim
2009-11-30, 11:46
Spalanie vs. wieksze felgi.
Autor Wiadomość
matim 
KLUBOWICZ


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 1265
Skąd: Giżycko/Warszawa
Wysłany: 2009-11-27, 00:19   

allias napisał/a:
(zakladajc ze czyniki stale to - PREDKOSC, OBROTY SILNIKA, OBCIAZENIE SILNIKA, WAGA POJAZDU)

jak jak juz chyba bylo pisane, jakie to auto?, jaka pojemno?? silnika?, jaka moc?, co bardzo wazne jak piszesz o stalych obrotach silnika: czyli jaka moc jest osi?gana w danym momencie obrotowym?
_________________
BMW E91 320D happy :)
Pacifica 4.0
Ostatnio zmieniony przez matim 2009-11-27, 00:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
allias
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-27, 00:50   

matim napisał/a:
allias napisał/a:
(zakladajc ze czyniki stale to - PREDKOSC, OBROTY SILNIKA, OBCIAZENIE SILNIKA, WAGA POJAZDU)

jak jak juz chyba bylo pisane, jakie to auto?, jaka pojemno?? silnika?, jaka moc?, co bardzo wazne jak piszesz o stalych obrotach silnika: czyli jaka moc jest osi?gana w danym momencie obrotowym?


W tym przypadku to nie ma znaczenia jaki woz. Chodzi mi o calkowicie fizyczne podejscie do tematu. Biorac pod uwage ze wszystko jest wzgledne to wezmy pod uwage zeby uproscic ze czynniki sa stale tak jakby np dzialali w warunkach testowych na jakims torze.

Zalozmy ze mamy do czynienia tym samym pojazdem, odcinkiem prostej 100km i testujemy w tych samych warunkach dokonujac zmian tylko w kolach. Tylko parametry kol sa zmiennymi.

finger... widze ze dobrze sobie radzisz z fizyka. Pokusilbys sie o jakies wyliczenia?
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-27, 01:28   

Allias to jest kurde temat rzeka, na ksiazke. Ciezko tak na prawde rozpatrywac tyle zmiennych czynnikow bo jak sie zaglebisz to zaczynasz sie lapac za glowe. Najlepiej to tak zobrazowac, korzystajac z takiego uproszczonego na potrzeby tego tematu bilansu energii/sil.

Spalanie jest bezposrednio wynikiem pracy jaka trzeba uzyc aby rozpedzic eclipse. Zgodnie z I zasada dynamiki, (parafrazujac), jesli na cialo nie dziala zadna sila, lub sily te sie rownowaza, to cialo albo pozostaje w spoczynku, albo sie porusza ruchem jednostajnym prostoliniowym (to nasz przyklad).

Gdyby nie istnialy sily hamujace naszego eclipse to raz ruszony poruszal by sie bez zatrzymania. Spalil by x paliwa na rozruch i to bylo by wszystko.

Sednem jest to, ze na samochod dziala tysiac sil ktore powoduje, ze samochod zaczyna zwalniac. Do sil nalezy glownie opor powietrza (zalezny od wspolczynika oporu powietrza [oraz de facto kilku innych wspolczynnikow termodynamicznych - rozna lepkosc osrodka, rozny opor], tarcie, ktore jest w kolach, wszystkich piastach, w samym silniku jest ogromne, jednym slowem caly uklad mechaniczny pojazdu. To sa takie dwie glowne sily ktore hamuja nasz pojazd.

Kolejna wazna rzecza jest masa pojazdu, im ciezszy tym wiecej pracy trzeba wykonac aby go ruszyc, ale jednoczesnie dluzej pozostaje on w ruchu. Moglo by sie wydawac, ze majac dwa tryby jazdy - ciagly na trasie z zadana predkoscia i taki mieszany, ze trzeba sie zatrzyamac i ruszyc, to zdziwie niektorych ale roznice w spalaniu nie beda duze. Dlatego, ze zwiekszony wydatek na ruszenie kompensowany jest zerowym spalaniem przy hamowaniu. Wiadomo, w drugim przypadku spalanie MUSI byc wieksze, ale nie musi byc to duza roznica. Sprawdzone empirycznie, przez 7000km w te wakacje. Trasa krakow - grecja, duzo jazdy po gorach i po autostradach. Non stop 10-10,5 litra/100km. Nie do wiary? Czysta fizyka. Jesli ktos sie zastanawia czemu w takim razie w miescie duzo pali? Korki...to jest killer bo silnik pracuje a auto nie jedzie, do tego toczenie sie 20km/h. Jesli by ruszac dynamicznie i szybko osiagac predkosc "przelotowa" to roznice byly by mniejsze. Dlatego mieszkancom malych miasteczek mniej pali. Dlaczego zatem duze auta towarowe pala duzo wiecej niz male osobowki? Bo z masa dochodza dodatkowe utrudnienia, takie jak np wieksze tarcie na lozyskach kol. Lozyska pracuja pod wiekszym obciazenie, stawiaja wiekszy opor. Dodatkowo na prawde szerokie opony ciezarowek sa hamowane przez asfalt, trze znowu paliwka aby podtrzymywac auto w ruchu. Czy chocby kazde ruszania po hamowaniu. Wazne, wydatek paliwo jest rekompensowany zatrzymywaniem sie pojazdu wtedy jesli puscimy gaz, jesli hamujemy to tracimy bezpowrotnie energie.

Wracajac do wspolczynnika oporu powietrza. Rosnie on logarytmicznie lub kwadratowo (wybaczcie, nie wiem, ale na pewno nie liniowo) do predkosci. Predkosc ekonomiczna auta jest kompromisem pomiedzy iloscia obrotow silnika, obciazeniem silnika i oporami powietrza. Jesli przyspieszamy powyzej 120km/h to opory zaczynaja bardzo szybkorosnac (spalanie takze).

Wracajac do tych kol, jesli mamy dwa rodzaje kol, mniejsze i wieksze, to jak juz pisalem wczesniej bedzie roznica w spalaniu odczuwalna. Wynika to z obciazenia silnika, czyli pracy jaka silnik musi wykonac aby rozpedzic eclipse do zadanej predkosci. Szerokosc gumy...jak juz pisalem roznice nie zauwazalne.

Sposob jazdy ma tez spore znaczenie. Jak ciagniemy auto na dolnych obrotach to paliwo sie leje wiadrami do silnika. Ja polubilem jazde wysoko na obrotach i efekty widoczne.

Jakosc asfaltu, rodzaj bieznika, to wszystko tez wplywa na spalanie.

Podsumowujac, po co to pisze: tak wiele jest zmiennych czynnikow, ze tak na prawde ciezko oszacowac to spalanie. Sam pomiar obarczony jest takimi bledami:
- blad predkosciomierza/licznika kilometrow (zakladamy, ze kola sa seria)
- blad przy ustalaniu poziomu paliwa i pozniejszej dolewce (na oko to wiecie...)
- blad dystrybutora oraz dokladnosc pomiaru
- teren w jakim sie jezdzi. Wbrew pozorom nie mozna porownac dwoch dystansow, ile razy zatrzymywalismy sie, ile km przez miasto, ile na trasie, jakie srednie predkosci, jaka byla temperatura (bo cisnienie w oponach sie zmienia i moc silnika), oraz dziesiatki innych. Czasem jak ktos wie, ze ma szersze kapcie, ze lepiej kleja to i depta mocniej bo bezpieczniej.

Zeby mozna bylo porownac wplyw szerokosci opon, masy felg itp na spalanie, trzeba by postawic auto na hamowni, jechac z zadana predkoscia (lub wykonywac starty zatrzymywania), dla obu prob identycznie, i dokladnie zmierzyc spalone paliwo. Laboratyryjnie owszem da sie.

Generalnie olal bym temat :) pozdro, troche chaotycznie ale zmeczony jestem juz.

Aha, opony fuel saver to sciema :) tak samo jak inteligetne molekuly proszku do prania. Rzadzysz olej faktycznie powoduje mniejsze spalanie, bo tarcie w silniku jest mniejsze - tylko pytanie na ile jest to (i czy wogole) odczuwalna roznica.

Doczytalem wczesniejszy post Alliasa. Ja bym to widzial tak:
- rozmiar kola
- szerokosc opony (minimalna roznica)
- ten sam rozmiar kola, ale wieksza masa kola - minimalna roznica w spalaniu. Gdyby tarcia nie bylo to roznicy tez by nie bylo, bo I zasada dynamiki. Trudniej ruszyc, ale trudniej zatrzymac, rozwazania wczesniejsze. Obserwacje niektorych upatywal bym w innych czynnikach, jak np jakosciowo inne paliwo, kondycja silnika (moze filtry brudne, olej dawno nie wymieniany).
Ostatnio zmieniony przez finger 2009-11-27, 02:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
matim 
KLUBOWICZ


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 1265
Skąd: Giżycko/Warszawa
Wysłany: 2009-11-27, 01:29   

allias napisał/a:

W tym przypadku to nie ma znaczenia jaki woz. Chodzi mi o calkowicie fizyczne podejscie do tematu. Biorac pod uwage ze wszystko jest wzgledne to wezmy pod uwage zeby uproscic ze czynniki sa stale tak jakby np dzialali w warunkach testowych na jakims torze.

oczywi?cie moge si? myli?, ale jesli chcesz podej?? do tego ca?kowicie fizycznie..., nie jestem specjalist? w tej dziedzinie :-) , ale chodzi Ci przecie? o to jak zmiana ko?a wplynie na spalanie auta, mysle ze, pewnie kazdy dobry fizyk by to bez problem?w obliczy? masa wzor?w itp., i do tego napewno by musial uwzgl?dni? parametry tego konkretnego auta, a zmierzam do tego, i? w ka?dym aucie bys uzyska? inny wynik:-) pewnie nam w pale sie nie miesci ile to oblicze? :-)
_________________
BMW E91 320D happy :)
Pacifica 4.0
Ostatnio zmieniony przez matim 2009-11-27, 01:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-27, 01:38   

matim napisał/a:
pewnie nam w pale sie nie miesci ile to oblicze?
Mysle, ze porzadna praca mgr :)

Przypomnialo mi sie, szeroka guma inaczej pracuje na fakturze asfaltu, tj mniej wpada w male zaglebienia, to tez wplywa na spalanie ;-)
 
 
matim 
KLUBOWICZ


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 1265
Skąd: Giżycko/Warszawa
Wysłany: 2009-11-27, 02:09   

finger, eleganco to rozpisa?e?, jestem pod wra?eniem :amen:
_________________
BMW E91 320D happy :)
Pacifica 4.0
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-27, 02:13   

Czasami mam ochote siasc z ksiazkami i napisac jakiegos artykulsa, ale nie wiem czy by bylo zapotrzebowanie ;-) takie podstawy fizyki dla kazdego.
 
 
matim 
KLUBOWICZ


Pomógł: 14 razy
Dołączył: 15 Lut 2008
Posty: 1265
Skąd: Giżycko/Warszawa
Wysłany: 2009-11-27, 02:28   

finger, cos w tym stylu jak na forum subaru np. o nap?dach http://forum-subaru.pl/bb...php?f=11&t=1668 , taki ma?y przyk?ad :-) jak masz ochote pisa? to pisz, mysle, ze duzo osob by z mil? checi? poczyta?o :ok:
_________________
BMW E91 320D happy :)
Pacifica 4.0
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-27, 02:33   

Bardziej o mocy, obiegach termodynamicznych silnikow, etc ;-) z mechaniki pojazdow jestem tak biegly jak ze skokow narciarskich ;-)

aktualnie mam status bezrobotnego to czasu sporo wiec moze cos skrobne ;-)
Ostatnio zmieniony przez finger 2009-11-27, 02:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jeta1
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-27, 11:39   

w Lato je?d?? prz?d 225/40/18 8 cali ty? 255/40/18 9cali a w zim? kartofle czyli 205/65/r15 i r??nica w spalaniu 0,5 L :protest: :protest:
 
 
viader 
KLUBOWICZ


Pomógł: 45 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Lip 2007
Posty: 1667
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-27, 13:16   

Por?wnanie felg lato/zima nie mawi?kszego sensu z uwagi na znaczn? r??nic? temperatur. W upa?y auto spali znacznie mniej ni? podczas mroz?w.
_________________
był: Eclipse 1G 2.0 GS 6 bolt euro
jest: Alfa Romeo 166 2,4 JTDM 20V
 
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-27, 14:20   

jeta1, a jezdzisz dokladnie w ten sam sposob? :D i kiedy mniej pali? w lecie czy w zimie?
 
 
allias
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-27, 21:37   

finger... jakbym mogl to dodalbym jeszcze jeden punkt bo jeden to za malo. :ok: :beer:

matim napisał/a:
i do tego napewno by musial uwzgl?dni? parametry tego konkretnego auta, a zmierzam do tego, i? w ka?dym aucie bys uzyska? inny wynik:-) pewnie nam w pale sie nie miesci ile to oblicze?


Ale uczepiliscie sie ze parametry auta... wlasnie o to chodzi w pomiarach ze mozesz uwzgledniac parametry jako stale i jako zmienne. Od samego poczatku mowa jest o jednym wozie i o jedej tej samej trasie.

Juz wczesniej wspomnialem ze zdaje sobie sprawe ze tak duzo czynnikow sklada sie na pomiar i zmienne ale wlasnie o tym mowielem ze mamy do dyspozycji warunki bliskie laboratorium gdzie:
- nie ma wiatru,
- asfalt jest najlepszej jakosci,
- pomiar jest robiony przy jednolitej predkosci na tym samym odcinku i robiony jest po osiagnieciu zamierzonej predkosci,
- uzywamy te same opony (model i guma - oczywiscie inne rozmiary)
- to same paliwo i ten sam ciezar pojazdu w obu przypadkach,
- opory nawierzchni stale

..krotko mowiac wszystkie paramtery zmienne ustawione na stale constant po to zeby skupic sie tylko na kolach (wielkosci i masie) i sile ktora jest potrzebna na rozbujanie.

finger... widzisz ja silny sie czuje z fizyki ale kwestia momentu sily to jest temat z ktorego mialem poprawke bo z tym zawsze mialem problem. Jesli czujesz sie zachecony ewentualnym dodakowym punktem "pomogl" to sprobuj zrobic uproszczone (naprawde uproszczone) obliczenia sily i momentu sily oraz pracy ktora musi byc uzyta.

Kazdy fizyk wie ze kcal to energia (ktora tak samo uzyskasz z paliwa wiec jesli uzyskalym pomiar energi w obu przypadkach bede w stanie widziec roznice % pomiedzy obiema.

Chcesz dane do zadania? :>

Przyklad 1.
Rozmiar 205/55-16 z masa 17kg

Przyklad 2.
Rozmiar 225/40-18 z masa 21kg

-----------------

Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/Mile Difference
205/55-16 4.4in 12.4in 24.9in 78.2in 811 0.0%
225/40-18 3.5in 12.5in 25.1in 78.8in 804 0.8%
Ostatnio zmieniony przez allias 2009-11-27, 21:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
nezik 
KLUBOWICZ
zeto

Pomógł: 2 razy
Wiek: 38
Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 623
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-11-27, 22:24   

eclipse jezdzil na
ori 16 205...
ciezkich 17 235...
i niby lutra lekkich 18 225...
bez wzglegu na ko?a zawsze jak naciskam gaz do spodu to pali wiecej :)

a powaznie, nie zauwazlem jakichs specjalnych zmian w spalaniu

ps. nie czytalem calego tematu, tylko odpowiadam na pierwszego posta, takze nie bijcie jak cos
 
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-28, 14:22   

Nezz, wstrzeliles sie z odpowiedzia w wnioski z tego tematu.

allias, no way, nie podejme sie takich obliczen ;-) nie jestem na tyle mocny. Bo po pierwsze skoro wynikiem ma byc spalanie, to wez poprawke na to, ze nie masz chocby danych sprawniosci silnika pod zadanym obciazeniem. Bez tej krzywej nie porownasz nic. Sprawnosc sie zmienia. Jak wiadomo moc maksymalna to jest jakis % mocy teoretycznej ktora ten silnik zdolny jest osiagnac. Pod obciazeniem ta sprawnosc bedzie nam sie zmieniac. Zreszta samo policzenie zuzycia paliwa w zaleznosci od chwilowej mocy silnika to troche zajmie. No chyba, ze zalozysz, ze sprawnosc jest stala w calym zakresie pracy to obliczenie proste. Reasumujac, w warunkach laboratoryjnych, najwiekszy wplyw na spalanie bedzie miec rozmiar (srednica) kola, a sladowy bedzie miec szerokosc gumy i masa kola. Nie umiem Ci tego zaprezentowac wyprowadzajac wzory (nie z glowy), ale tak jest ;-)
Ostatnio zmieniony przez finger 2009-11-28, 14:23, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
allias
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-28, 15:24   

Wida? ze masz troch? wiecej info ni? ja i to doceniam.

Niestety m?j zak?ad nie zostanie roztrzygniety. Wszystko wysz?o przy pomy?le zmiany moich 18 ek na lzejsze 17ki. Pojezdze I zobacze czy warto zmienic, Bo wciaz ucze die nowego wozu.

Dzieki za wszystkie info :ok:
 
 
trucky 
KLUBOWICZ
wg Szakala: Wariat:)

Pomógł: 24 razy
Wiek: 36
Dołączył: 18 Lip 2007
Posty: 1559
Skąd: Dolsk WLKP
Wysłany: 2009-11-28, 15:59   

sorry za OT, ale allias, zaprezentuj go wreszcie :ksiadz:
_________________
"If I'm going to live, I want to live fully" Ayrton Senna

Ułęż 2:47 :D
 
 
 
allias
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-28, 16:09   

Ide zrobic zdjecia :P
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-28, 17:04   

Jesli Ci to duzo zlopi paliwa to nie ludz sie ze przestanie przez zmiane kol ;-)
 
 
allias
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-28, 18:02   

To nie chodzi o to bo jazda jest troche do luftu przez te 18-tki i mysle o zmianie ale temat podjolem z powodu czysto teoretycznych bopamietam jak jezdzilem Eclipsa i wtedy spalanie mialo dla mnie duze znaczenie i zawsze mnie ten temat interesowal - szczegolnie z powodu ze jak wspomnialem wczesniej w szkole mialem problem z tym tematem :> .

finger... kawal dobrej roboty tlumaczac mi ten temat od strony fizyki. Dzieki. :amen:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9