Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: matim
2009-11-30, 11:46
Spalanie vs. wieksze felgi.
Autor Wiadomość
hammer 
KLUBOWICZ
SKARBNICA KLUBU


Pomógł: 15 razy
Wiek: 49
Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 1761
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2009-11-29, 00:32   

allias napisał/a:
finger... kawal dobrej roboty tlumaczac mi ten temat od strony fizyki. Dzieki.


bo finger to taka sprytna bestia co sie troche na paliwach zna i do tego magistra ma :D
_________________
Hammer 667 - faster than Satan
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-29, 19:47   

Allias nie ma za co ;-)
 
 
Wujek 
gruba ryba
Sygnatura to skrypt



Pomógł: 5 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Wrz 2008
Posty: 344
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2009-11-30, 11:07   

Temat w off wiec przyklejcie to gdzie? tzn te wa?ne info bo si? przyda dla potomnych :)

Jeszcze jeden wniosek:
Chcesz jecha? oszcz?dniej jedz za tirem :D Sprawdzane nawet w pogromcach mit?w (program na Discovery). Spalanie potrafi spa?? nawet do 50%
_________________
Gość 90% problemów można rozwiązać za pomocą google...
Na pozostałe 10% wystarczy wódka...
 
 
trucky 
KLUBOWICZ
wg Szakala: Wariat:)

Pomógł: 24 razy
Wiek: 36
Dołączył: 18 Lip 2007
Posty: 1559
Skąd: Dolsk WLKP
Wysłany: 2009-11-30, 12:01   

Wujek napisał/a:
Chcesz jecha? oszcz?dniej jedz za tirem Spalanie potrafi spa?? nawet do 50%


mo?e nie 50% ale faktycznie, s? oszcz?dno?ci, sprawdzone empirycznie :lol2:
dlatego, gdy mi si? nie spieszy, jad? sobie spokojnie za tirem i oszcz?dzam :jezyk:
_________________
"If I'm going to live, I want to live fully" Ayrton Senna

Ułęż 2:47 :D
 
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-30, 12:04   

Wujek, wujek ale to tir musi zapieprzac a Ty musisz byc do niego przyklejony. Bo ta strefa mniejszego cisnienia powietrza nie jest duza...
 
 
allias
[Usunięty]

Wysłany: 2009-11-30, 16:28   

trucky napisał/a:
Wujek napisał/a:
Chcesz jecha? oszcz?dniej jedz za tirem Spalanie potrafi spa?? nawet do 50%


mo?e nie 50% ale faktycznie, s? oszcz?dno?ci, sprawdzone empirycznie :lol2:
dlatego, gdy mi si? nie spieszy, jad? sobie spokojnie za tirem i oszcz?dzam :jezyk:


Ja pozostaje bezpiecznym i wole placic troche wiecej niz siedziec za tirem z jakas tam x predkoscia. - ale to oczywsice OT
Ostatnio zmieniony przez allias 2009-11-30, 16:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
hammer 
KLUBOWICZ
SKARBNICA KLUBU


Pomógł: 15 razy
Wiek: 49
Dołączył: 13 Sie 2007
Posty: 1761
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2009-12-01, 14:02   

finger napisał/a:
Wujek, wujek ale to tir musi zapieprzac a Ty musisz byc do niego przyklejony. Bo ta strefa mniejszego cisnienia powietrza nie jest duza...


Nie wiem czy widzieli?cie jak wygl?da w tunelu aerodynamicznym taki tir, zaraz za naczep? robi si? wir ku do?owi. Wida? to czasem w deszczu. Trzeba jecha? naprawd? blisko - ale si? da.
_________________
Hammer 667 - faster than Satan
 
 
Wujek 
gruba ryba
Sygnatura to skrypt



Pomógł: 5 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Wrz 2008
Posty: 344
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2009-12-02, 14:39   

Czym bli?ej tym wi?cej, ale nawet du?a odleg?o?? pozwala na oszcz?dno??. Troch? si? naszuka?em tego odcinka, ale wreszcie znalaz?em wyniki. T?umaczy? ju? mi si? nie chcia?o, wi?c we w?asnym zakresie prosz?.

Kod:
Small-scale test

NASA let them do a small scale test to study the aerodynamics of a big rig. They captured video of smoke travelling over a minature big rig and verified that there is a low pressure area behind. They then stuck a minature car to a force gauge to study the difference with and without drafting.

    * 7 car lengths: 21% drag reduction
    * 10ft: 60%
    * 6ft: 80%
    * 2ft: 93%

Full-scale test

Freightliner lent the MythBusters one of their new Cascadia big rigs, which they are billing as the most aerodynamic big rig on the market.

Mike Ryan, Hollywood stunt driver, was there to educate Grant on the ins and outs of drafting. Also on-hand was Andrew Smith, test engineer, who helped them hook up a computer to the fuel injection system to accurately measure the fuel consumption.

    * 55mph control: 32mpg
    * 100ft: 35.5mpg, 11% improvement
    * 50ft: 38.5mpg, 20%
    * 20ft: 40.5mpg, 27%
    * 10ft: 44.5mpg, 39%
    * 2ft: 41mpg, 29%

The fuel economy actually dropped at 2ft. Andrew Smith's theory was that at 2ft, Grant got nervous with the throttle as it was difficult to maintain that 2ft gap.


Znalezione na http://kwc.org/mythbuster..._rig_myths.html
_________________
Gość 90% problemów można rozwiązać za pomocą google...
Na pozostałe 10% wystarczy wódka...
Ostatnio zmieniony przez Wujek 2009-12-02, 14:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
koolas
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-13, 17:25   

A ja tak z praktycznego punktu widzenia no i zgodnie z prostymi zasadami dynamiki.

Torque = Force x Radius (iloczyn wektorowy da nam wektor - moment jest wektorem)

1. Kolo z duza felga ma w praktyce wieksza srednice od kola z mala felga.
Zalozmy ze mamy w spoczynku dwa kola o identycznej srednicy zewnetrznej, ale o
roznych srednicach felg. To teraz sprobujmy zalozyc kazde z tych kol na nasze
auto. Przypuszczam, ze opona kola z felga o mniejszej srednicy ugnie sie
bardziej. A skoro tak to odleglosc osi od punktu stycznosci kola z jezdnia
bedzie mniejsza, czyli zmniejszy sie ramie, i bedziemy miec wiecej momentu.

Mala felga = (ciut) wiecej momentu

Niestety wieksze ugiecie opony oznacza tez ze przy przekazywaniu mocy
z osi na asfalt pokonywane sa takze opory wytwarzane przez sily sprezystosci
opony. Im felga wieksza, tym mniejszy profil, a wiec i kolo sztywniejsze.

Sztywne kolo = mniej oporow.


Wniosek:
mniejsza felga = wiecej momentu i wiecej oporow.
wieksza felga = mniej momentu i mniej oporow.

Wieksze kolo pokona te sama trase wykonujac mniej obrotow, dlatego ze ma
wiekszy obwod. Nasze kola bez wzgledu na wielkosc powinny miec identyczny
obwod - W koncu w spoczynku sa to kola o identycznej srednicy zewnetrznej, wiec
ich obwod jest identyczny. A zatem na obu felgach kolo bedzie musialo wykonac
idenyczna ilosc obrotow do pokonania tej samej trasy.

2. Masa kola ma decydujace znaczenie.
Wiemy juz, ze kola o mniejszej i wiekszej feldze maja identyczne obwody.
Zalozmy ze pominiemy ich sztywnosc i zwiazanymi z nia zyskami i stratami.
Alias podal masy obu typow kol i te z wieksza felga sa znaczaco ciezsze. Wezmy
po jednym kole i sprobujmy kazde z nich rozpedzic do tej samej predkosci
obrotowej. Na rozpedzenie ciezszego kola uzyjemy badz wiecej sily (momentu),
badz bedziemy to robic dluzej z ta sama sila. Tak czy siak zuzyjemy na to
wiecej energii.

Gdyby kolo o mniejszej feldze wazylo tyle samo co kolo o wiekszej feldze to
bardziej ekonomiczne bedzie kolo o wiekszej feldze. A to wynika z faktu, ze
moment, ktory jest przekazywany na kolo o wiekszej feldze w wiekszej czesci
idzie na ruch niz na pokonywanie oporow sprezystosci opony. Poniewaz jednak
kolo o wiekszej fledze wazy wiecej to sila zamiast isc na rozpedzenie auta idzie
na rozpedzenie felgi. Mysle, ze stad sie bierze fakt, iz na obu typach kol auto
potencjalnie pali tyle samo. Ja bym sie raczej sklanial ku wiekszej feldze,
gdyz wydaje mi sie, ze na sztywnosci kola sie wiecej traci niz na masie felgi -
szczegolnie, ze mozna poszukac jakis ultra lekkich felg.


A tak a'propos po za tematem:

1. Hamowanie silnikiem zawsze jest to strata energii.
Zalozmy ze jedziemy ze stala predkoscia i musimy zwolnic. W tym celu hamujemy
silnikiem. Zeby z powrotem jechac z poprzednia predkoscia musimy przyspieszyc,
a energii z hamowania silnikiem nie da sie juz przeksztalcic w energie nadajaca przyspieszenie

2. Mysle, ze opory powietrza moga miec charakter wykladniczy, a predkosc maksymalna
dla danej mocy silnika jest osiagana w tempie logarytmicznym. Aczkolwiek na pewno nie
jest to funkcja logarytmiczna, poniewaz ta nie ma granicy w nieskonnczonosci, a predkosc
jednak jest ograniczona. Mysle ze to zagadnienie opisuje teoria przeplywu cieczy i pewnie
sa z tym zwiazane rownania rozniczkowe, w ktorych zazwyczaj rozwiazaniem jest jakas
funkja wymierna z pierwiastkiem wykladniczym.
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-13, 19:09   

koolas napisał/a:
1. Hamowanie silnikiem zawsze jest to strata energii.
Nom, ale z punktu widzenia ilosci spalanego paliwa jest to zjawisko korzystniejsze niz hamowanie hamulcem czyz nie?
 
 
allias
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-13, 22:42   

Szczegolnie ze wtedy uklad paliwa odcina paliwo do wtryskow. Wiec nie powiedzlabym ze to strata :P ale to tez temat rzeka. :ok:
 
 
koolas
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-14, 23:38   

allias napisał/a:
Szczegolnie ze wtedy uklad paliwa odcina paliwo do wtryskow. Wiec nie powiedzlabym ze to strata :P ale to tez temat rzeka. :ok:


Strata, strata... bo po hamowaniu jakby nie patrzec jedziesz wolniej...
I jak chcesz jechac szybciej to ni dy rydy bez dodawania gazu :hahaha:

BTW. Temat byl o felach a nie o heblach :ganja:
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-15, 00:40   

koolas, a kto pisal ,ze hamowanie silnikiem tonie jest strata energii? Skrecanie to tez strata energi.
 
 
koolas
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-15, 00:53   

:jezyk:
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-15, 02:03   

koolas napisał/a:
:jezyk:
Jak sie wlaczasz do dyskusji to czytaj co wczesniej napisano.
 
 
Kuba_4wd 
zielenina



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Zel?w
Wysłany: 2009-12-15, 10:19   

Kr?tko w sprawie pytania w temacie.
Posiadamy ko?o - (felga i opona) 15" oraz ko?o (felga i opona) o ?rednicy 16" i oby dwa ko?a wa?? tyle samo to wi?ksze opory toczenia ma ko?o wi?ksze! Potrzebny jest wi?kszy moment obrotowy by ruszy? ko?o wi?ksze mimo tej samej wagi. Wszystko wynika ze wzor?w i twierdze?. Sprawa sprowadza si? do wsp??czynnika tarcia.

Czyli wi?ksza felga oznacza wi?ksze spalanie nawet je?li ma t? sam? szeroko?? co 15"! Zazwyczaj ma wi?ksz? wi?c spalanie jest wi?ksze w 16" ni? w 15" i dochodzi jeszcze wi?ksza waga 16".
Chyba, ?e felga 16" jest kuta:) Wtedy spalanie jest mniej wi?cej takie same co w 15" dlatego, ?e odchodz? kg.

Wynik = normalna 15" spali tyle co kuta 16" no chyba, ?e jest szeroka jak lotnisko.
Przy felgach normalnej produkcji spalanie wi?ksze b?dzie przy 16"

Jeszcze taka uwaga, je?li Tw?j samochodzik potrafi rozwin?? pr?dko?? 230 km/h powiniene? zak?ada? opony, kt?re wytrzymaj? dwukrotno?? tej pr?dko?ci czyli 460km/h i to jest minimum!
Na to si? czasem nie patrzy, ale pocieszeniem jest to, ?e producenci zazwyczaj dbaj? o to by opony wytrzymywa?y odpowiednio od rozmiaru felgi pr?dko?ci z mniejszym lub wi?kszym zapasem.

Pozdrawiam :beer:
Ostatnio zmieniony przez Kuba_4wd 2009-12-15, 10:30, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
MATi 
KLUBOWICZ


Pomógł: 109 razy
Wiek: 36
Dołączył: 18 Lip 2007
Posty: 8546
Skąd: WWA/Raszyn
Wysłany: 2009-12-15, 11:01   

Temat rzeka jak kto? wy?ej napisa?, ale dob?r ogumienia te? ma chyba tutaj jakie? znaczenie nie tylko sama wielko?? ko?a i jego waga oraz to ?e opona jest szersza ale tak?e to jak jest przyczepna (mniejsza przyczepno?? to mniej op?r???), wydaje mi si? ?e to tak?e ma wp?yw na spalanie... :?

..A mo?e ?le mysle
Ostatnio zmieniony przez MATi 2009-12-15, 11:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Kuba_4wd 
zielenina



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Zel?w
Wysłany: 2009-12-15, 11:34   

MATi napisał/a:
Temat rzeka jak kto? wy?ej napisa?, ale dob?r ogumienia te? ma chyba tutaj jakie? znaczenie nie tylko sama wielko?? ko?a i jego waga oraz to ?e opona jest szersza ale tak?e to jak jest przyczepna (mniejsza przyczepno?? to mniej op?r???), wydaje mi si? ?e to tak?e ma wp?yw na spalanie... :?

..A mo?e ?le mysle


W temacie chodzi?o o felgi... czyli rozmiar i waga.

Je?li natomiast chodzi o dob?r opon i ich przyczepno?? temat wygl?da nast?puj?co. Je?li mamy ko?o i element toczy si? po powierzchni (przyjmijmy p?askiej). To nigdy nie toczy ono si? w 100% mam na my?li to, ?e ko?o si? nie toczy a ?lizga.

Najmniej ?lizga si? i toczy prawie w 100% stal po stali, z ?ycia wzi?ty przyk?ad.
Inaczej "toczy?" b?dzie si? gumowa opona na drewnie, metalu trawie, asfalcie.

Przyk?ad. mamy do przejechania kilometr i odleg?o?? wymierzona jest co do milimetra. Opony s? tak samo napompowane. Jak napisa?em ko?o b?dzie si? ?lizga? a nie tak jak to widzi cz?owiek toczy?:)
Nie pami?tam wynikowo ile to b?dzie dla danego materia?u. ale stawiaj?c kresk? na pod?o?u (start 0mm) oraz stawiaj?c w miejscu styku opony z powierzchni? na oponie r?wnie? kresk? tak aby tworzy?y pionow? lini?. To w miejscu postawienia kreski na mecie nasza kreseczka na oponie nie b?dzie zawsze w tym samym miejscu je?li pojedziemy taki sam dystans po drewnie lub asfalcie a mieliby?my do dyspozycji idealnie wypoziomowan? i r?wn? nawierzchni? z obu tych materia??w.

Ale to taka dygresja:)
 
 
viader 
KLUBOWICZ


Pomógł: 45 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Lip 2007
Posty: 1667
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-12-15, 13:03   

Kuba_4wd napisał/a:
Jeszcze taka uwaga, je?li Tw?j samochodzik potrafi rozwin?? pr?dko?? 230 km/h powiniene? zak?ada? opony, kt?re wytrzymaj? dwukrotno?? tej pr?dko?ci czyli 460km/h i to jest minimum!


Do reszty wywod?w si? nie ustosunkuj? ale to jaka? bzdura jest. Producencji podaj? na oponie indeks pr?dko?ci w?a?nie po to, aby by?o wiadomo z jak? pr?dko?ci? sta?? mo?na je?dzi? bezpiecznie na danej oponie. Chwilowo mo?na polecie? nawet wi?cej. Je?li by?oby tak jak piszesz to 90% pojazd?w nie powinno przekracza? 100-120km/h. A co z oponami do ferrari, czy lambo? Raczej nie widzia?em opon z indeksami do 700-800km/h...
_________________
był: Eclipse 1G 2.0 GS 6 bolt euro
jest: Alfa Romeo 166 2,4 JTDM 20V
 
 
 
Timonek 
KLUBOWICZ


Pomógł: 10 razy
Wiek: 37
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 674
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-12-15, 13:46   

Te? nigdy nie s?ysza?em wi?kszej bzdury, zreszt? nie widzia?em opony sprzedawanej do aut poruszaj?cych sie po publicznych drogach o takim indeksie, max 300km/h
_________________

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 9