Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: matim
2009-11-30, 11:46
Spalanie vs. wieksze felgi.
Autor Wiadomość
Kuba_4wd 
zielenina



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Zel?w
Wysłany: 2009-12-15, 13:54   

Spokojnie...
to s? ideksy pr?dko?ci:

* J - do 100 km/h
* K - do 110 km/h
* L - do 120 km/h
* M - do 130 km/h
* N - do 140 km/h
* P - do 150 km/h
* Q - do 160 km/h
* R - do 170 km/h
* S - do 180 km/h
* T - do 190 km/h
* H - do 210 km/h
* V - do 240 km/h
* W - do 270 km/h
* Y - do 300 km/h

jak wida? s? w km/h, czyli je?li za?o?ymy opon? J a na liczniku poka?e si? 100km/h to bez problemu powinni?my bezpiecznie dotrze? do celu.

W rzeczywisto?ci jest tak, ?e taka opona musi wytrzyma? pr?dko?? 200km/h ale nie w sensie, ?e b?dziemy jecha? te 200!!! tylko, ?e si?y, kt?re dzia?aj? na ko?o a szczeg?lnie w g?rnej cz??ci ko?a (patrz?c normalnie z boku) si?gaj? w tym miejscu najwi?ksze warto?ci i jest to prawie r?wne 2x w?a?nie tej pr?dko?ci, kt?r? podaj? czyli 100km/h.

Producenci nie utrudniaj? nam ?ycia i podaj? warto?ci wprost, prostackie, aby ka?dy cz?owiek wiedzia? o co chodzi, ukrywaj? fizyk? bo po co ka?demu zna?.

Mo?e wcze?niej mniej precyzyjniej si? wyrazi?em ale tak jest.
Pozdrawiam
 
 
viader 
KLUBOWICZ


Pomógł: 45 razy
Wiek: 42
Dołączył: 17 Lip 2007
Posty: 1667
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-12-15, 14:51   

Kuba_4wd napisał/a:
Mo?e wcze?niej mniej precyzyjniej si? wyrazi?em ale tak jest.


No faktycznie, mniej precyzyjnie si? wyrazi?e? :twisted:
_________________
był: Eclipse 1G 2.0 GS 6 bolt euro
jest: Alfa Romeo 166 2,4 JTDM 20V
 
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-15, 14:52   

Kuba_4wd, cos pochrzaniles i probujesz wybrnac. Testy opon sa robione "drogowo" na rolkach. Jesli opona ma indeks H to moze spokojnie jechac 210km/h. To cos zaczynasz macic o podwojnych predkosciach.
 
 
Kuba_4wd 
zielenina



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Zel?w
Wysłany: 2009-12-15, 15:10   

finger napisał/a:
Kuba_4wd, cos pochrzaniles i probujesz wybrnac. Testy opon sa robione "drogowo" na rolkach. Jesli opona ma indeks H to moze spokojnie jechac 210km/h. To cos zaczynasz macic o podwojnych predkosciach.


Jeszcze pro?ciej i mniej skomplikowaniej...

je?li jedziemy 200km/h to w miejscu styku opony z pod?o?em wyst?puj? si?y i ich zsumowane daje pewn? warto??. Warto?? tych si? jest 2x wi?ksza na g?rze ko?a (patrz?c z boku). Takie s? prawa fizyki. Podana warto?? pr?dko?ci dla danej opony to warto??, kt?ra wskazuje nam ile opona wytrzyma przy styku z powierzchni?.

Po co maj? nam podawa? informacje o tym ile opona wytrzyma u g?ry? Pewnie, ?e bezsensu, dlatego podaj? i oznaczaj? opony tak, ?eby by?o jak najpro?ciej.

Informatycy pisz?cy program w c++ czy innym nie ka?? nam grzeba? w linijkach kodu. Wystawiaj? puste pola do wpisania i miejsce na wynik.

Nie wiem co mam napisa?, ?eby do siebie przekona?, mog? si? powo?a? na mojego wyk?adowc? od wytrzyma?o?ci materia??w jak chcecie...
Ostatnio zmieniony przez Kuba_4wd 2009-12-15, 15:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wujek 
gruba ryba
Sygnatura to skrypt



Pomógł: 5 razy
Wiek: 38
Dołączył: 04 Wrz 2008
Posty: 344
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2009-12-15, 17:09   

Kuba_4wd, ja tam si? nie znam jednak z tego co mi wiadomo do opon pompowane jest powietrze z tego wynika, ?e nie ma bezpo?redniego styku cia? sta?ych (fela-opona) tylko za po?rednictwem powietrza. Nacisk na kt?r?kolwiek ?ciank? opony powoduje wzrost ci?nienia w oponie a ucz? ju? w podstaw?wce ?e ci?nienie w ka?dym miejscu jest takie same czyli na dole czy na g?rze opony to jeden grzyb bo "nacisk" powietrza jest wsz?dzie taki sam na ?ciank? opony i felgi :)
_________________
Gość 90% problemów można rozwiązać za pomocą google...
Na pozostałe 10% wystarczy wódka...
 
 
koolas
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-15, 23:52   

Wujek napisał/a:
w podstaw?wce ?e ci?nienie w ka?dym miejscu jest takie same


No do nie dawna tez tak myslalem... Ale okazuje sie ze to prawda tylko dla gazow jednorodnych (czy jakos tam tak). Chodzi o to, ze w oponie masz powietrze, ktore jest mieszanina kilku gazow, i przez to ta zasada nie jest zachowana. Oczywiscie mozna pomowac azot - wtedy jak najbardziej wszystko sie bedzie zgadzac :)
 
 
nezik 
KLUBOWICZ
zeto

Pomógł: 2 razy
Wiek: 38
Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 623
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-12-16, 02:00   

koolas napisał/a:
w oponie masz powietrze, ktore jest mieszanina kilku gazow


wiem, ze sie czepiam i nie wnosi to nic do tematu, ale powietrze to zawsze mieszanka kilku gaz?w :)
 
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-16, 04:08   

Ale wy pitolicie farmazony.... :protest:
Kuba_4wd napisał/a:
w miejscu styku opony z pod?o?em wyst?puj? si?y i ich zsumowane daje pewn? warto??. Warto?? tych si? jest 2x wi?ksza na g?rze ko?a
Ale jakie sily, o czym rozmawiamy? Bo to jest totalnie jalowa rozmowa.
Kuba_4wd napisał/a:
Takie s? prawa fizyki
Zadnymi prawami sie nie podparles.
Kuba_4wd napisał/a:
Po co maj? nam podawa? informacje o tym ile opona wytrzyma u g?ry? Pewnie, ?e bezsensu, dlatego podaj? i oznaczaj? opony tak, ?eby by?o jak najpro?ciej.
Nikt nie bada wytrzymalosci opon u gory czy u dolu. Bada sie predkosc przy ktorej opona moze bezpiecznie pracowac. Wytrzymalosc materialow i symulowanie zmeczenia opony to jest tak trudne zagadnienie jak modelowanie klimatu ziemskiego....kto mial wytrzymke to wie. Wg mnie badaja opone empirycznie, na roleczce, a potem oceniaja zuzycie materialu. Znajduja bezpieczna granice. Koniec i kropka.

Wujek napisał/a:
Nacisk na kt?r?kolwiek ?ciank? opony powoduje wzrost ci?nienia w oponie a ucz? ju? w podstaw?wce ?e ci?nienie w ka?dym miejscu jest takie same czyli na dole czy na g?rze opony to jeden grzyb bo "nacisk" powietrza jest wsz?dzie taki sam na ?ciank? opony i felgi
Owszem, tylko ze w miescu kontaktu opony z asfaltem, ta sie odksztalca, powodujac meczenie materialu (wytrzymke miales? powinienes tu rzucac wzorami :jezyk: ), na szczescie w kazdym przekroju, zatem opona zuzywa sie rownomiernie. Wciaz nie wiem o jakie to sily koledze chodzilo.
koolas napisał/a:
Ale okazuje sie ze to prawda tylko dla gazow jednorodnych
Nie ma czegos takiego jak gazy jednorodne....moga byc co najwyzej mieszaniny jednorodne. Wszystkie gazy sa jednorodne :D kazdy atom gazu jest taki sam :hahaha:
koolas napisał/a:
Chodzi o to, ze w oponie masz powietrze, ktore jest mieszanina kilku gazow, i przez to ta zasada nie jest zachowana.
Oczywiscie, ze bullshit.

Roznica cisnien o ktorej slyszales wynika z oddzialywan czasteczek gazu z powierzchnia opony. Ale takie rozwazania maja sens na poziomie molekularnym a nie opony :ksiadz:
koolas napisał/a:
Oczywiscie mozna pomowac azot - wtedy jak najbardziej wszystko sie bedzie zgadzac
Kolejny mit. Rozwalaja mnie goscie w wulkanizacji ktorzy ostro promuja pompowanie kol azotem, ze niby mniejsza rozszerzalnosc temperaturowa...

Ostatnio zapytalem jak to sie ma do rownania clapeyrona? To jest bullshit. Kolejny marketingowy bullshit jakich pelno. Ludzie w to wierza, potem gadaja innym i kolejni pompuja kola azotem...paranoja. Jedyny sens pompowania kol azotem to jego ochronne dzialanie na alufelgi. Nie ma tlenu, nie ma korozji wewnatrz kola. Pozdro
Ostatnio zmieniony przez finger 2009-12-16, 04:11, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
elinwar 
KLUBOWICZ


Pomógł: 20 razy
Wiek: 39
Dołączył: 17 Lip 2007
Posty: 912
Skąd: D?bica
Wysłany: 2009-12-16, 17:28   

Cytat:
Nikt nie bada wytrzymalosci opon u gory czy u dolu. Bada sie predkosc przy ktorej opona moze bezpiecznie pracowac. Wytrzymalosc materialow i symulowanie zmeczenia opony to jest tak trudne zagadnienie jak modelowanie klimatu ziemskiego....kto mial wytrzymke to wie. Wg mnie badaja opone empirycznie, na roleczce, a potem oceniaja zuzycie materialu. Znajduja bezpieczna granice. Koniec i kropka.

Opona na wytrzyma?o?? ze wzgl?du na pr?dko?? bada si? na tzw. optymizerach. Opona kr?ci si? z pr?dko?ci? np. 210 km/h przez 7 godzin. Nast?pnie kroi si? oponk? i wida? co jest nie tak. Trust me :P
_________________
Było: Talipse; 1998 r, BMW 850i; 1993 r
Jest: Citroen C6 2006 r
 
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-16, 18:50   

elinwar, dokladnie to napisalem.
Finger napisał/a:
Wg mnie badaja opone empirycznie, na roleczce, a potem oceniaja zuzycie materialu. Znajduja bezpieczna granice. Koniec i kropka.
Ciezko sei prowadzi dyskusje jak ktos nie czyta co poprzednicy pisza ;-)
 
 
elinwar 
KLUBOWICZ


Pomógł: 20 razy
Wiek: 39
Dołączył: 17 Lip 2007
Posty: 912
Skąd: D?bica
Wysłany: 2009-12-16, 18:53   

finger nie zaprzecza?em tego co napisa?e? :) .... tak doda?em :D (5+12) :D
_________________
Było: Talipse; 1998 r, BMW 850i; 1993 r
Jest: Citroen C6 2006 r
 
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-16, 18:59   

:ok:
 
 
Kuba_4wd 
zielenina



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Zel?w
Wysłany: 2009-12-16, 19:43   

finger napisał/a:
Ale wy pitolicie farmazony.... :protest:
Kuba_4wd napisał/a:
w miejscu styku opony z pod?o?em wyst?puj? si?y i ich zsumowane daje pewn? warto??. Warto?? tych si? jest 2x wi?ksza na g?rze ko?a
Ale jakie sily, o czym rozmawiamy? Bo to jest totalnie jalowa rozmowa.
Kuba_4wd napisał/a:
Takie s? prawa fizyki
Zadnymi prawami sie nie podparles.
Kuba_4wd napisał/a:
Po co maj? nam podawa? informacje o tym ile opona wytrzyma u g?ry? Pewnie, ?e bezsensu, dlatego podaj? i oznaczaj? opony tak, ?eby by?o jak najpro?ciej.
Nikt nie bada wytrzymalosci opon u gory czy u dolu. Bada sie predkosc przy ktorej opona moze bezpiecznie pracowac. Wytrzymalosc materialow i symulowanie zmeczenia opony to jest tak trudne zagadnienie jak modelowanie klimatu ziemskiego....kto mial wytrzymke to wie. Wg mnie badaja opone empirycznie, na roleczce, a potem oceniaja zuzycie materialu. Znajduja bezpieczna granice. Koniec i kropka.



dzia?a si?a nacisku ko?a oraz si?a od pod?o?a, kt?ra pozwala pozosta? w spoczynku (g?ra-d??) naszemu cia?u (ko?o), wsp??czynnik tarcia, tutaj tarcia tocznego inaczej to wygl?da gdy cia?a s? klocami i s? nieruchome wtedy wsp??czynniki te s? wi?ksze, si?a grawitacji, si?a ci?gn?ca, si?a tarcia, wyst?puje r?wnie? moment tarcia. Oczywi?cie si?t (nie momenty) posiadaj? swoje sk??dowe, kt?re mo?na roz?o?y? na dwa wektory.

I pisze ostatni raz. Suma tych wszystkich si? oraz moment?w przy jakiej? pr?dko?ci dajmy na to 100 km/h daje nam pewn? warto??. I ta warto?? jest (wykazana teoretycznie a sprawdzona w do?wiadczeniach) wi?ksza dwukrotnie na g?rze ko?a ni? w miejscu styku z powierzchni?, czyli musi wytrzyma? pr?dko?? 200km/h, tylko, ze na g?rze nia ma miejsca styku i si? nie rozpadnie.

Chc? przekaza? drobne informacje i za raz chc? cz?owieka rozszarpa?, po co mia?bym wymy?la? bajki, mnie te? to zaciekawi?o gdy us?ysza?em to pierwszy raz. Nie by?o czasu na obliczenia, tak? informacj? uzyska?em s?ownie a wierz? wyk?adowcom z P?. I prosz? nie wieszajcie na mnie ps?w :beer:
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-16, 20:34   

Kuba_4wd, nikt na Tobie psow nie wiesza. Tylko to jest prosta sprawa, ze te sily ktore dzialaja na opone dzialaja na cala opone, wiec rownomiernie mecza material. O tym jak sie bada opony napisal elinwar, a zna sie na tym bo pracuje w Dunlopie. Pozdro
Ostatnio zmieniony przez finger 2009-12-17, 03:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
koolas
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-16, 23:38   

finger napisał/a:
Kolejny mit. Rozwalaja mnie goscie w wulkanizacji ktorzy ostro promuja pompowanie kol azotem, ze niby mniejsza rozszerzalnosc temperaturowa...


A jezdziles kiedys na azocie? Bo tak sie sklada, ze ja sporo na nim jezdzilem, i roznica jest bardzo duza. Zupelnie inny odglos toczenia kol. No i ta miekkosc z jaka bierze nierownosci... Co prawda jak sie jedzie wolniej to potrafi bujac :lol2:

Cisnienie w kole bedzie rownomiernie rozlozone poniewaz pompujemy jeden gaz (jeden pierwiastek) a nie mieszanine. W mieszaninie cisnienia sie roznie rozkladaja.
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-17, 03:08   

koolas, efekt placebo. Koolas, powietrze to w ~78% wlasnie azot. Tlen i reszta to dodatek.
koolas napisał/a:
W mieszaninie cisnienia sie roznie rozkladaja.
Pofatygowalem sie i podepre sie dobrym zrodlem.
Cisnienie mieszaniny gazow - prawo Daltona

Dalej bedziesz sie upierac ze sa inne rozklady cisnien w oponie gdy jest sam azot i powietrze? Zanim odpiszesz to prosze przestudiuj dokladnie ten link i go przeanalizuj.

BTW moze miales inny odglos toczenia bo zmieniles powietrze zimowe na letnie? :)
Ostatnio zmieniony przez finger 2009-12-17, 03:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
koolas
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-17, 10:23   

finger napisał/a:
Pofatygowalem sie i podepre sie dobrym zrodlem.
Cisnienie mieszaniny gazow - prawo Daltona


Chodzi o gazy doskonale, ktore w naturze wystepuja tylko w fornie ekstremalnie rozrzedzonej. Wraz ze wzrostem temperatury i cisnienia gazy rzeczywiste zmieniaja swoje wlasciwosci (m.in. sprezystosc). No i wlasnie dlatego lepiej miec jeden gaz w oponie niz mieszaniene, bo w mieszaninie kazdy gaz inaczej sie podczas jazdy zachowuje.
 
 
Kuba_4wd 
zielenina



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Zel?w
Wysłany: 2009-12-17, 10:52   

koolas napisał/a:
finger napisał/a:
Pofatygowalem sie i podepre sie dobrym zrodlem.
Cisnienie mieszaniny gazow - prawo Daltona


Chodzi o gazy doskonale, ktore w naturze wystepuja tylko w fornie ekstremalnie rozrzedzonej. Wraz ze wzrostem temperatury i cisnienia gazy rzeczywiste zmieniaja swoje wlasciwosci (m.in. sprezystosc). No i wlasnie dlatego lepiej miec jeden gaz w oponie niz mieszaniene, bo w mieszaninie kazdy gaz inaczej sie podczas jazdy zachowuje.


Oczywi?cie, ?e tak... w powietrzu znajduje si? azot oraz inne gazy. Pompuj?c do ko?a powietrze wpuszczamy wilgo? i czasem jakie? zanieczyszczenia, kt?re nie cz?sto wpuszczane s? mechanicznie przez no?n? pompk? :jezyk:

Azot potrafi d?u?ej utrzymywa? ci?nienie (w zale?no?ci od temperatury) co jest na pewno przyja?niejsze dla k?? i nape?niany jest z butli. Same plusy mog?oby si? powiedzie?...
Napompowa? mo?na sobie w domu jak kto? posiada osprz?t, je?li kto? taki jest niech sie zg?osi :ok: ale najcz??ciej robi si? to gdzie? na stacjach i te? oczywi?cie nie wszystkich a za komplet (nie licze zapasowego w baga?niku) zap?acimy tyle co za 4litry dobrego oknatu.
 
 
finger
[Usunięty]

Wysłany: 2009-12-17, 16:01   

koolas, Gazy doskonale i obliczenia z nimi zwiazane w tych zakresach temperatur i cisnien mozna uznac za dokladne. Rownania gazow rzeczywistych, jak van der waalsa wprowadza sie przy bardzo dokladnych obliczeniach w warunkach wysokich cisnien i temperatur, bo wtedy ten blad zaczyna byc widac. W warunkach ktore omawiamy ten blad jest rowny 0.01-0.001 wartosci bledu pomiarowego manometru przy kompresorze wiec o czym wogole jest mowa?
koolas napisał/a:
(m.in. sprezystosc)
GAZY NIE SA SPREZYSTE. CIALA STALE SA. GAZY I CIECZ DOPASOWUJA SIE DO KSZTALTU NACZYNIA.
koolas napisał/a:
No i wlasnie dlatego lepiej miec jeden gaz w oponie niz mieszaniene, bo w mieszaninie kazdy gaz inaczej sie podczas jazdy zachowuje.
Kazdy gaz sie zachowuje tak samo!! Ales uparty. Kuba_4wd, Skad czerpiesz te informacje?To sa farmazony.

Ja pi*rdole grochem o sciane :roll:
 
 
Kuba_4wd 
zielenina



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Wrz 2009
Posty: 51
Skąd: Zel?w
Wysłany: 2009-12-17, 16:54   

finger napisał/a:
koolas napisa?/a:
(m.in. sprezystosc)
GAZY NIE SA SPREZYSTE. CIALA STALE SA. GAZY I CIECZ DOPASOWUJA SIE DO KSZTALTU NACZYNIA.


Pewnie chodzi?o mu, o to ?e s? ?ci?liwe a nie spr??yste, woda te? jest ?ci?liwa ale w bardzo malutkim stopniu, tak, ?e przewa?nie omija si? to w obliczeniach.

Takich farmazon?w ucz? na Politechnice, przyjd? to si? przekonasz.

A o to, ?e
finger napisał/a:
Kazdy gaz sie zachowuje tak samo!!

to bym polemizowa? chyba, ?e chodzi Ci o to, ?e np, podczas wzrostu temp. cz?steczki szybciej si? poruszaj?, ale nie w ka?dym gazie wsp??czynnik b?dzie tak samo wzrasta? albo mala?...
_________________
Turbo Engine = Turbo Life, Ecu Multi = Ecu IQ, Boost Power = Your Power!!!
DSM = You Win
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 13