To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

Artykuły - Problemy ze sciaganiem podczas jazdy.

Anonymous - 2007-12-04, 21:29
Temat postu: Problemy ze sciaganiem podczas jazdy.
Powodow moze byc kilka.

1. ZLE USTAWIONA ZBIEZNOSC/GEOMETRIA.

Jak opisalem wczesniej http://www.eclipse.net.pl/viewtopic.php?t=756 na temat zbieznosci mozna odnalezc wiele powodow dla ktorych parametry zbieznosci moga powodowac sciaganie podczas jazdy. To co mam zamiar zaraz przedstawic chcialbym zeby bylo brane jako ewentualnosc a nie jako pewnik gdyz kiedy mowimy o zbieznosci/geometrii skladnia poszczegolnych elementow wplywa na ogolna jakosc jazdy.

Najwiekszym problemem sciagania jest roznica kata wyprzedzenia (ang: CASTER) gdyz roznica nawet 0.5 stopnia pomiedzy stronami moze ale nie musi wplynac na sciaganie. Kazdy samochod jest inny i moze reagowac inaczej.

Czestym elementem jest rowniez przeciwne wartosci kata pochylenia:
np prawa strona ma +0.5 st a lewa ma -0.5 to w takiej sytuacji mozemy sie spodziewac sciagania na prawa strone.

Dodatkowym elementem ktory moze wplynac na sciaganie przy geometri jest tzw "Thrust angle" czyli kat odniesienia przodu do tylu samochodu.

Czyli jak widac jest wiele czynnikow wplywajacych na prawidlowa/"prosta" jazde.


2. "RADIAL PULL" czyli wielkosc opon i problem zwiazany ze stalowymi pasami wewnatrz opony.

Jak wszyscy wiemy opony skadaja sie z wielu warstw gumy i pasow stalowych lub gumy i "sznorkow" w zaleznosci o d konstrukcji i producenta. Czesto sie jednak zdarza ze jeden z tych pasow "strzeli" co powoduje male odksztalcenie sie opony. co za tym idzie zniemia sie wiekosc opny w danych okolicach powodujac wplyw na to jak dana opona sie bedzie zachowywac. Zerwanie sie jednego lub kilku takich pasow nie jest nie bezpieczne i uzytkownik tego nie odczuwa. Jest to normalnym elementem uzytkowania opony. Malo ktora kompania przyjmie reklamacje na to gdyz nie ma mowy o sprawdzeniu tego bo nie jest to widoczne. (Prosze nie ciagnac mnie za jezyk w tej sprawie :) )

Jest jednak metoda na uporanie sie z tym problemem. Jesli nasze opony nie sa "DIRECTIONAL" czyli z bieznikiem V mozemy zamienic je stronami czyli z prawej na lewa i z lewej na prawa (razem z felgami, nie ma konicznosci zmiany montarzu). Jesli problem znikl... mamy z glowy. Jesli sciaga w druga strone? Wiemy ze to wlasnie ten problem z oponami i musimy z tym zyc. Jesli nie pomoglo - znaczy ze mamy problem gdzies indziej.


3. PROBLEM Z HAMULCAMI.

Nazwa mowi sama za siebie. Zapieczony zacisk, przebrudzone prowadnice na hamulcu lub calkiem zjedzone hamulce na jednej stronie to jest problem ze sciaganiem w jedna strone.

Rozwijac tego nie bede ale sprawdzic mozna to w nastepujacy sposob. Jesli po nacisnieciu hamulca jest jeszcze gorzej... odpowiedz jest jak wyzej. Potrzeba jest naprawy hamulcow.


4. WYBITE ZAWIESZENIE.

Tu chyba sprawa oczywista jest, ze kiedy mamy luzy na elementach zawieszenia to nasze elementy sie przemieszczaja. Szczegolnie luzy na wachaczach maja duze znaczenie dla parametrow zbieznosci co moze wplywac bezposrednio na problemy ze sciaganiem.

Mam nadzieje ze wspomnialem chyba o wszystkim.

Junior - 2009-08-11, 11:22

Zapomnia?e? chyba o naj?atwiejszej sprawie ...r??nica ci?nie? w oponach(oczywi?cie pomi?dzy praw? a lew? stron?) r?wnie? jest powodem ?ci?gania samochodu w jedn? stron? ;) .
Anonymous - 2009-08-11, 22:05

Junior napisał/a:
Zapomnia?e? chyba o naj?atwiejszej sprawie ...r??nica ci?nie? w oponach(oczywi?cie pomi?dzy praw? a lew? stron?) r?wnie? jest powodem ?ci?gania samochodu w jedn? stron? ;) .


Tego nawet sie nie wspomina jako ze to jest podstawa ktora kazdy kierowca powinien pilnowac. Jestes kierowca wiec za raczke nie musze prowadzic :ass:

Junior - 2009-08-12, 12:13

allias napisał/a:
Junior napisał/a:
Zapomnia?e? chyba o naj?atwiejszej sprawie ...r??nica ci?nie? w oponach(oczywi?cie pomi?dzy praw? a lew? stron?) r?wnie? jest powodem ?ci?gania samochodu w jedn? stron? ;) .


Tego nawet sie nie wspomina jako ze to jest podstawa ktora kazdy kierowca powinien pilnowac. Jestes kierowca wiec za raczke nie musze prowadzic :ass:


Tylko ?e nie wszyscy o tym wiedz?. Na dobr? spraw? tak samo mog? powiedzie? o tym samym co napisa?e? wy?ej ;) Nie chce si? k??ci? bo jestem tu nowy :jezyk:

sliwur - 2009-10-06, 10:39

Nie wiem czy kto? opr?cz mnie mia? taki problem, ale jak jeszcze mia?em celice ?ci?ga?o mi j? z powodu za szerokich opon na nasze polskie koleiny(opony o szeroko?ci 235), od?wie?am temat bo mo?e komu? si? przyda taka informacja. Po wymianie opon na w??sze ?ci?ganie usta?o. (Wcze?niej sprawdzane by?o wszystko co tu opisali?cie, dopiero szwagier wulkanizator mi pom?g? i powiedzia? o takiej mo?liwo?ci)
Anonymous - 2009-11-21, 18:05

my?l?, ?e jako jedn? z przyczyn ?ci?gania mo?na by jeszcze dopisa? ewentualnie wyst?pienie guza na oponie, niedawno przerabia?em ten temat i calkiem s?usznie mnie ?ci?ga?o w 1 stron?, po zmianie opon ?ci?ganie usta?o ca?kowicie
Anonymous - 2010-03-02, 23:22

Mnie zdrowo sciagalo Escorta jak mialem calkowicie padniete tylne amorki. Teraz tez mi ciutke ciagnie w prawo i zdaje sie ze ten sam problem bedzie...


koolas ty uwielbiasz odgrzewa? kotlety :) //hammer
:jezyk: :jezyk: :jezyk:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group