To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

1G OGÓLNE - 1G - ECU - Loging and tuning - ankieta potrzeb forumowiczów

Papa - 2013-07-03, 15:15
Temat postu: 1G - ECU - Loging and tuning - ankieta potrzeb forumowiczów
Od kilkunastu lat zajmuję się hobbistycznie logowaniem i tuningiem ECU w 1G i pomyślałem sobie, że warto by było podzielić się swoją wiedzą z innymi forumowiczami o ile taka wiedza jest w ogóle potrzebna.
Mam gorącą prośbę o odpowiedź.

PS. Tak to ten sam Papa co na pierszym i kolejnych kilku zlotach MEKP.

rosomak1983 - 2013-07-03, 16:44

Jak mozesz podziel sie swoja wiedza to zawsze mile widziane. :ok: Jedno i drugie moze sie przydac komus.
GOLDI - 2013-07-03, 17:48

PaPa Ty zyjesaz:D?
MATi - 2013-07-03, 18:14

GOLDI napisał/a:
PaPa Ty zyjesaz:D?


dokładnie , ostatnio raz o Papie słyszałem w 2007 od Samaela :jezyk:

Paulus - 2013-07-03, 23:39

Miło Cię widzieć z powrotem. :ok:
Papa - 2013-07-05, 21:32
Temat postu: Zakres dokumentacji
Jestem pod wrażeniem ilości głosów. Czyli zainteresowanie jest i warto tematy opisać.
Ponieważ bez monitorowania i logowania pracy silnika, a dokładniej parametrów o których wie ECU, nie ma tunning-u silnika, a zatem od logowania trzeba będzie zacząć i napisać choć trochę, a potem przejdziemy do tunning-u ECU, a dokładnie chip tuningu. Skupię się przy tym jak technicznie się modyfikuje pamięć stałą ECU i też co w tej pamięci można znaleźć (program/dane) oraz jakie są najbardziej typowe modyfikacje.
Nie chcę się rozwodzić nad tym co należy wpisać w mapy aby uzyskać efekt tuningu auta w jakimś zamierzonym kierunku jak moc czy też poprawienie spalania bo mam zbyt małe doświadczenie w tej materii a wiedzy o tym raczej nie brakuje na polskich forach - najwyżej o tym wspomnę.

Proponuję stworzenie 2 tematów, pierwszy o logowaniu a drugi o chip tuningu 1G. W każdym temacie pierwszy post będzie edytowany jako artykuł a kolejne posty będą dyskusją o zawartości artykułu - Goldi czy tak będzie OK ?

---
Razem z Samaelem wiele się wspólnie nauczyliśmy o logowaniu, strojeniu i generalnie tuningu.
Mnie też jest miło :)

GOLDI - 2013-07-05, 23:34

Papa napisał/a:
W każdym temacie pierwszy post będzie edytowany jako artykuł a kolejne posty będą dyskusją o zawartości artykułu - Goldi czy tak będzie OK ?
Papa jesli tylko bede w stanie cos sensowenego wniesc do Twojej wiedzy przelanej tutaj(w co ja maluczki wątpie ;) ) to opcja dyskusji jest jak najbardziej pożądana :)

Działaj :) jak dla mnie genialny to bedzie artykuł.
Mam nadzieje, że Brian udostepni te kilka mb na serwerze :)

Papa - 2013-07-18, 22:21

GOLDI, czy da sie cos zrobic z tym miescem na obrazki - wystarczy mi nawet 1MB ?
GOLDI - 2013-07-18, 23:20

Papa, prosilem oto Briana, mowil ze nia ma z tym problemu... ja juz wladzy administracyjno-moderatorskiej nie posiadam... dawno zrezygnowalem...
jagos - 2013-07-18, 23:53

Papa, to Ciebie nakazano mi szukać.. :P I tak szukał bym do us...ej śmierci :hahaha: Aż do dziś dnia ;) Ale jestem ciekaw co to będzie :jezyk:
Papa - 2013-07-21, 08:53
Temat postu: Powody modyfikacji ECU
Otrzymałem pytanie na PW czy modyfikuję ECU dla standardowej konfiguracji samochodu (doloty Iitp) i postanowiłem się nim podzielić bo jest bardzo dobre.
Generalnie warto jest modyfikować program w ECU standardowego auta, które pochodzi ze stanów, bo tam w latach produkcji 1G mieli nisko oktanowe paliwo (chyba 91) i mapy wtrysków i zapłonu odpowiadają właśnie ich możliwościom. Przykładowo mapa wtrysków kończy się na 9 AFR. Warto też zmodyfikować szybkość w jakim ECU zapomina iż słyszało jakieś stuki gdyż standardowo jak cały czas trzymamy pedał gazu to ECU prawie nie zapomina o słyszanych chwilę wcześniej stukach i cały czas cofa zapłon i dodaje paliwa.
Popularną w stanach modyfikacją jest osiąganie niskiego spalania przy jeździe autostradą, jednak raczej nie pasuje do naszej rzeczywistości gdyż tam wszyscy jeżdżą równiuteńko.
Kolejną modyfikacja jest zmiana wartości na wskaźniku ciśnienia skoro łatwo można założyć dokładniejszy manometr a poza tym wskaźnik ten nie pokazuje ciśnienia tylko wartość przeliczoną z obciążenia silnika (gramatura powietrza na cykl). Wskaźnik ten może prezentować dowolna z wartości które zna ECU a najpopularniejsze wśród niemodyfikowanych samochodów to chyba napięcie na akumulatorze.
Przydaje się też prezentacja przekroczenia limitu bieżącego poziomu spalania stukowego na kontrolce awaryjnej silnika na desce rozdzielczej.

A co to tego czy mój samochód był oryginalny podczas modyfikacji ECU odpowiadam że nie był, gdyż głównym powodem jego modyfikacji było dopasowywanie do innych elementów jak:
- Przepływomierz z 2G GST - cała masa różnic w programie dotyczących innej częstotliwości przepływomierza jak i czujnika temperatury
- Większe wtryskiwacze i ciśnienie paliwa- modyfikacje dotyczące wydajności oraz czasu martwego wtryskiwacza
- Dodatkowy czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym i prezentacja tej wartości na przeskalowanym z PSI na Bar-y wskaźniku doładowania na desce rozdzielczej (czyli do 1,4bar)

Aby uświadomić skuteczność moich modyfikacji zacytuję mojego serdecznego kolegę z klubu, który napisał w 2005 roku do pisma Auto Tuning Świat artykuł dotyczący III zlotu eclipse, zacytuję jedno zdanie "Najlepszym czasem przejazdu toru poszczycić się może ''Papa'' swoim doskonale przygotowanym Eagle Talonem Tsi."

jagos - 2013-07-21, 10:35

Papa, rozumiem, ze caly Twoj temat dotyczy ECU 1G GSX, GST i Talota TSI ? A co powiesz o ecu i przeplywce z EV i EVIII. Bawiles sie juz nimi? A i ecu z 1G musza posiadac programowalny eprom tak?
Papa - 2013-07-21, 23:33

Nie mam doświadczenia z przeplywomierzem od EVO, ale mam od 2G turbo.
franko - 2013-07-21, 23:43

Papa, a powiedz jak bardzo podatne ecu jest na mody ?? Chodzi mi o to czy zmieniając parametry ecu 1g można tak samo sterować silnikiem jak DET3?
jagos - 2013-07-22, 08:12

franko napisał/a:
czy zmieniając parametry ecu 1g można tak samo sterować silnikiem jak DET3
nie za dużo bys chciał ??:P 20lat różnicy :P ecu-det
Maretzky85 - 2013-07-22, 09:18

Oj tam oj tam - da się. Nie pamiętam czy na żywo, ale się da. Tyle tylko, że to kosztuje tyle co DET, albo lepiej :)
Papa - 2013-07-23, 17:52

Franko,, jak nauczysz się posługiwać asemblerem mikrokontrolera 68HC11 to będziesz mógł zrobić dokładnie wszystko- możesz np przerobić ECU na kalkulator albo sterownik wahadłowca.

Odpowiadąc jeszcze na poprzednie pytanie,oczywiście ECU musi mieć EPROM w osobnej kości (tak zwany chip) - pokażę jak to rozpoznać gdy tylko będę mógł opublikować jakieś obrazki.

franko - 2013-07-23, 23:19

Papa, super info że można z nim robić wszystko :ok:
Ale ja jednak jestem do tego za chudy w uszach, a i podejrzewam że wszystko co potrzebne do programowania jego nie jest tanie :tuptup:

Papa - 2013-07-24, 17:40

Niestety nie znam obecnych cen EPROM-ów lub EEPROM-ów, kasowarek oraz programatorów, ale jestem przekonany że każdy posiadacz Eclipsa może sobie na to pozwolić rezygnując z jednego tankowania. Potrzebne jest też wybudowanie i lutowania podstawki pod EPROM co można zlecić jakiemuś elektroniki za niewielką opłatą.Najważniejsza jest jednak wiedza i o tym będzie mowa .

[ Dodano: 2013-09-01, 10:30 ]
Niestety mój Talon dokonał żywota i straciłem zapał na pisanie artykułów. Nie zmienia to jednak faktu, iż temat logowania i chiptuning-u możemy pociągnąć w tym wątku.

[ Dodano: 2013-09-01, 10:42 ]
Temat logowania jest dość dobrze opisany w internecie oto zasoby w kolejności chronologicznej:
1. Projekt MMCD autorstwa Dmitry Yurtaev
2. Wątek forum 3SI
3. Wątek na forum mitsumaniaki autorstwa Tomusn

[ Dodano: 2013-09-01, 10:51 ]
Temat tunning-u ECU, czy też TCU, jest dedykowany osobom, które potrafią:
1. wyjąć komputer ECU z samochodu,
2. stwierdzić czy posiada EPROM, a następnie sami lub z pomocą elektronika:
3. wylutować EPROM
4. wlutować podstawkę pod EPROM
5. odczytać zawartość EPROM-u
6. zmienić/dobrać program do własnych potrzeb
7. zapisać nową zawartość do EPROM-u lub EPROM symulatora
8. wstawić wszystko na miejsce

Temat tuningu ECU możmy kontynuować w tym wątko w postaci pytań i odpowiedzi.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group