Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Dlaczego pali sie CHECK ENGINE
Autor Wiadomość
allias
[Usunięty]

Wysłany: 2008-01-15, 20:08   Dlaczego pali sie CHECK ENGINE

Zaczynam ten temat bo chcialbym zeby sie troche zmienila mentalnosc ludzi (przynajmniej uzytkownikow Eclipse jesli to mozliwe) dotyczaca CHECK ENGINE.

CHECK ENGINE jest wskaznikiem dla uzytkownika ze cos sie dzieje z komputerem pokladowym samochodu. Zacznijmy od poczatku. Za co jest odpowiedzialny komputer pokladowy?

Komputer pokladowy jest odpowiedzialny za dystrybucje mieszanki paliwo-powietrznej w odpowiednim czasie w okreslonych warunkach na bazie odczytow z czujnikow/sensorow/miernikow itp. Komputer ma okreslone zakresy w ktorych ma oczekiwac danych z poszczegolnych sensorow. Jesli jakis sie nie zgadza stara sie kompensowac pomiary. Jesli komputer ma problemy z wyrownaniem pomiarow i odczytow, wtedy zapala sie CHECK ENGINE.

W ten oto sposob "samochod" daje znac ze jest cos nie tak i nie moze sobie z tym samodzielnie poradzic. Jest potrzebna ingerencja mechanika, ktory przez zeskanowanie komputera jest w stanie okreslic gdzie wystepuje dany problem.

Przyklad:
Jesli odczyty z sondy lambda sa wieksze niz 1V (a wiemy ze powinny byc w przedziale od 0.1-0.9V) to komputer wysyla odpowiedni kod mowiacy ze sensor jest uszkodzony i stara sie dzialac w trybie awaryjnym dzieki czemu samochod moze wciaz jezdzic ale nalezy sie tym zajac gdyz bedzie to niewatpliwie wplywac na odczyty, ktore w rezultacie moga wplynac np. spalanie, zywotnosc katalizatora albo tez osiagi.

-----------------------------------------

Bardzo czesto zdarza sie (zwlaszcza w nowszych modelach) ze pewne usterki wplywaja posrednio na inne odczyty powodujac kody inne niz problem.


Przyklad:
Kod P0171 - System Too Lean (Bank 1). Czyli mieszanka paliwowa za uboga. Samochod odczytuje ze mieszanka jest do bani. Wielu bedzie myslec - sonda lambda bo ona jest odpowiedzialna za odczyty. Dokonana zostala wymiana i po 100km wraca ponownie. Po dokladniejszym sprawdzenu widac ze silnik ma wyciek podcisnienia powodujac zle odczyty powietrza zasysanego przez co dodaje paliwa zeby to skompensowac i w rezultacie spala wiecej albo sie dusi a problem lezy po stronie uszczelki na kolektorze albo dolocie.


Te przyklady sa tylko zeby zobrazowac polityke diagnostyki - to nie jest odpowiedz na wszystko.


---------------------------


Czesto zdarza sie ze kontrolka zapala sie i gasnie. Jest to spowodowane ze komputer "ma problemy" tylko w pewnych warunkach i na dana chwile nie moze zrealizowac kompensacji (np wyciek na wydechu, za duzy poziom spalin - powodowanym np. mocniejszym przycisnieciem gazu) i powstaje problem na najbilzsze 2-10 sek a potem gasnie. Zdarza sie to dlatego ze kiedy samochod powraca do "normalnych" warunkow jazdy, wszystko wraca do normy i silnik pracuje wedle ustawien komputera.


No dobra... dlaczego to jest takie wazne??? Wydaje mi sie ze juz dalem temu odpowiedz. Gdyz moze sie dziac cos z samochodem co moze wplynac na bardzo wiele: zywotnosc, osiagi, spalanie, itp. DOPUKI NIE ZOSTANIE NAPRAWIONE - BEDZIE SIE PALILO. Dlatego tez resetowanie kompa nie jest rozwiazaniem. Mozesz sobie poprawic humor na krotki czas ale nie badz zaskoczony jest problem powruci. Taka jest rola ECU i systemu diagnostycznego samochodu.

Dlatego tez poraz kolejny bede zachecal zeby upewnic sie jakie sa kody i usterki zanim bedzie sie "naprawialo" lub zgadywalo w ciemno.


To dotyczy wszystkich samochodow sterowanych komputerem.


------------------------

Linki przydatne dla OBDII czyli amerykanow 96+

1. http://www.obd-codes.com/...s-explained.php - Wyjasnienie zakresow bledow ECU.

2. http://www.obd-codes.com/trouble_codes/index.php - Lista kodow ECU (mozliwe przypadki dla roznych marek samochodow)


/ pozwoli?em sobie zmieni? na wa?ne og?oszenie. brawo / Sam
Ostatnio zmieniony przez 2008-01-20, 23:31, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
simongs1 
KLUBOWICZ


Pomógł: 18 razy
Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 839
Skąd: Kluczbork/Skawina
Wysłany: 2008-01-15, 20:19   

BRAWO BRAWO w pelni popieram takie posty :protest: :ok: dodam jeszcze co dla nie kt?rych ze w mi?ku sprawdza sie b??dy po przez wlaczenie wylaczenie wlaczenie wylaczenie i wlaczenie stacyjki zaplonu (Nie odpalenie :badcrack: ) wszystko to nie moze trwac dluzej niz 8s bodajeze :-)
 
 
SAMAEL 
KLUBOWICZ
Forumowa inkwizycja


Pomógł: 47 razy
Wiek: 36
Dołączył: 15 Lip 2007
Posty: 2207
Skąd: Wa-wa
Wysłany: 2008-01-15, 21:38   

ECU - pod??czasz pin 1 z 4 w z??czu OBD2 i w??czasz zap?on - kontrolka silnika wymruguje b??dy




http://mitsubishifan.webpark.pl/

tutaj mo?na w dziale technicznym znale?? co? na temat kod?w. cho? wystarczy wpisa? dany kod np. PO2006 DSM w google i te? znajdzie ;)





KODY B??D?W ABS:

11, 12, 13, 14 - czujniki pr?dko?ci k?? (po kolei: prawy prz?d, lewy prz?d, prawy ty?, lewy ty?) - brak sygna?u
15 - czujnik pr?dko?ci auta
16 - zasilanie (aku, alter)
21, 22, 23, 24 - identycznie jak 11-14, ale zwarcie
33 - problem z lampami stopu
41, 42, 43, 44 - elektrozaw?r steruj?cy hamowaniem ko?a - po kolei, jak 11-14
51 - przeka?nik g??wny abs
53 - przeka?nik g??wny silnika
63 - ECU systemu abs

S? te? dwie tezy.... ??czymy pin 1 i 4 i ABS i CE wymruguje b??dy na raz, albo jest jeszcze inna teoria, 4-8 dla ABS-u lub 4-12 dla SRS. Ale jeszcze nie potwierdzona. musz? sprawdzi?.





Nie wiem natomiast jak sprawdzi? b??dy w 1g gdzie nie ma kostki OBD (bez u?ycia palma i kabelka)
_________________

Ameryka?skie 210KM, AWD, starczy ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 14