Sonda Lambda 4-przewodowa |
Autor |
Wiadomość |
mitutoyo [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-09-29, 11:39 Sonda Lambda 4-przewodowa
|
|
|
Kupi?em now? sond?, za?o?y?em i przy okazji pogrzeba?em troche wko?o. Jedno co mnie zastanawia to:
Wtyczka od sondy ma 4 pozycje: mas?, dwie od grza?ki i sygna?. Przekr?ci?em kluczyk tak by kontrolki sie za?wieci?y i podpi??em sie miernikiem w r?znych kombinacjach w te wtyczke (bez pod??czania do sondy). zaobserwowa?em ze pomiedzy dwoma stykami od grza?ki nie ma napi?cia. Pomi?dzy mas? a jednym ze styk?w grza?ki jest 12V ale czy aby nie powinno byc napi?cie r?wnie? pomiedzy stykami grza?ki??
Sonda 3- przewodowa bierze minus do grza?ki z masy ale ta jest 4 przewodowa.
Dodam mo?e jeszcze ze by?o zimno (oko?o 15 stopni).
Teraz pojawia si? moje pytanie: sk?d ECU bierze odczyty w pocz?tkowej fazie pracy silnika, czy ma on jakie? zapami?tane napi?cie az do odpowiedniego nagrzania sondy przez spaliny czy po prostu grza?ka w mojej sondzie nie jest wzbudzana?
Silnik na zimno troche si? muli przy przyspieszaniu, na ciep?o objaw ginie.
Dzieki z g?ry za podpowiedzi. |
|
|
|
|
kris1976
KLUBOWICZ
Pomógł: 13 razy Wiek: 47 Dołączył: 18 Lip 2007 Posty: 140 Skąd: szczecin / police
|
Wysłany: 2008-09-29, 17:25
|
|
|
a czy przypadkiem napiecie na grzalke nie jest podawane dopiero po odpaleniu silnika??
a masz napiecie pomiedzy masa poniewaz plus jest na stale podany i ECU zalacza tylko minusa, takze na 99,9 % napiecie jest po odpaleniu silnika |
Ostatnio zmieniony przez kris1976 2008-09-29, 17:32, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
lothar [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-01, 05:56
|
|
|
kris1976 napisał/a: | na 99,9 % |
Nawet na 100%
mitutoyo napisał/a: | sk?d ECU bierze odczyty w pocz?tkowej fazie pracy silnika |
ECU po odpaleniu do czasu nagrzania sondy nie ma z niej ?adnych odczyt?w. Trwa to ~20s w sprzyjaj?cych warunkach Odczyty z lambdy s?u?? do korekcji map spalania (jak masz palma to w mmcd s? to rejestry FuelTrim i OxyFeedbackTrim). O ile pami?tam, to warto?? z OxyFeedbackTrim s?u?y do korekcji podstawowych FuelTrim L/M/H, ale tego nie jestem pewny w tej chwili. Je?li ecu nie dostaje odczyt?w to po prostu korzysta z zapisanych warto?ci i wszystko ?miga. Ja obecnie je?d?? w og?le bez lambdy, bo mi pad?a i chwilowo nie chce mi si? jej wymienia? (lenistwo ).
Je?li chcesz sprawdzi?, czy Ci lambda hula w og?le, to odszukaj w kabinie wtyk diagnostyczny do lambdy i pobaw si? woltomierzem (nie polecam multimetr?w elektronicznych, bo maj? okropn? bezw?adno??). Wtyk mo?na znale?? tu:
http://vfaq.com/mods/wayb...al/find-o2.html |
Ostatnio zmieniony przez lothar 2008-10-01, 05:58, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
mitutoyo [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-01, 16:12
|
|
|
Nie mie?am poj?cia o istnieniu takiego pod??czenia w bryce, poszukam na pewno ale docelowo k?ade w lapka program do regulacji gazu i wezm? odczyty z instalacji gazowej.
Dzi?ki bardzo za podpowiedzi, walka trwa!! |
|
|
|
|
Szakal
KLUBOWICZ
Pomógł: 37 razy Wiek: 35 Dołączył: 15 Lip 2007 Posty: 3055 Skąd: Aleksandrów Łódzki
|
Wysłany: 2008-10-01, 16:33
|
|
|
lothar napisał/a: | ECU po odpaleniu do czasu nagrzania sondy nie ma z niej ?adnych odczyt?w. Trwa to ~20s w sprzyjaj?cych warunkach |
Na rozgrzanym silniku te? takie co? ma miejsce? Mo?e ziomu? dlatego u gaziarza wydawa?o sie ?e sonda si? wiesza a tu jednak moze od tego. Cho? wtedy silnik by? ciep?y... |
|
|
|
|
lothar [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-01, 18:04
|
|
|
Szakal napisał/a: | Na rozgrzanym silniku te? takie co? ma miejsce? |
Szczerze m?wi?c nie sprawdza?em na ciep?ym. Faktem jest, ?e sonda potrzebuje bardzo wysokiej temperatury do pracy i s?dz?, ?e na rozgrzanym te? przez chwil? mo?e nie by? odczytu. Nie sprawdz? teraz w praktyce bo moja lambda jest martwa
Sonda swoj? drog? mo?e Ci si? "wiesza?" - je?li zmienia?e? sond? to sprawd? czy po??czenia s? ok. Mo?e te? si? sypa?. Jak moja obecna sonda zacz??a si? sypa?, to czasem by? odczyt a czasem nie. |
Ostatnio zmieniony przez lothar 2008-10-01, 18:09, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
mitutoyo [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-01, 21:28
|
|
|
Pogapi?em w okablowanie i po?ata?em na nowo bo gaziarze co mi instalacje k?adli sporo bob?w w okolicy zostawili. Jesli chodzi o same wskazania sondy to poczekam na kabel do LPG-Laptop a jak to nie pomoze to kupie nast?pnego m505 i bede gapi? w wyswietlacz.
M?czy mnie tylko czemu mam te problemy z szarpaniem na benzynie na zimnym silniku, jak tylko przeskoczy na gaz albo sie rozgrzeje to problem znika.
Gdy sko?czy mi si? ten trop to zaczne chyba w przep?ywomierz si? zag??biac. |
|
|
|
|
kris1976
KLUBOWICZ
Pomógł: 13 razy Wiek: 47 Dołączył: 18 Lip 2007 Posty: 140 Skąd: szczecin / police
|
Wysłany: 2008-10-01, 21:39
|
|
|
a podlaczales sie pod ECU lapkiem??
pogladasz przebiegi lambdy na benzynie i po przelaczeniu na gaz, mniemam ze zamontowali jakis emulator lambdy i bedziesz mial odczyt ladnego generatorka sygnalu |
|
|
|
|
mitutoyo [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-02, 09:42
|
|
|
Nigdy nie podl?zcylem lapka do ECU - nie wiem jak niestety,choc chetnie bym to zrobil. Z tego co mi sie kojarzy to ciezko pod??czyc ECU przez USB a m?j laptop niestety nie ma COM-a. Czy jestem w b??dzie?
W?asnie si? pod?aczy?em poprzez ten magiczny wtyk do lambdy i tak:
Na zimnym silniku mam sta?? warto?? ok. 0.2V , gdy zacznie dzia?a?, wszystko jest ok i skacze na wolnych od 0.1V do 0.9V
Czy mo?na ingerowa? i zmienia? te startow? warto?? 0.2V czy zostawi? bo tak ma by? i ju?? |
Ostatnio zmieniony przez mitutoyo 2008-10-02, 11:09, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
lothar [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-02, 12:41
|
|
|
mitutoyo napisał/a: | Czy jestem w b??dzie? |
Tmo datalogger nie b?dzie dzia?a? z przej?ci?wk? usb<->rs. Jedyne wyj?cie to lap z comem (na allegro niedrogo mo?na kupi?), albo palm z mmcd.
mitutoyo napisał/a: | Czy mo?na ingerowa? i zmienia? te startow? warto?? |
Ja bym zostawi? w spokoju. P??niejsze zachowanie sondy, kt?re opisujesz jest normalne. |
Ostatnio zmieniony przez lothar 2008-10-02, 12:41, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
kris1976
KLUBOWICZ
Pomógł: 13 razy Wiek: 47 Dołączył: 18 Lip 2007 Posty: 140 Skąd: szczecin / police
|
Wysłany: 2008-10-02, 14:19
|
|
|
lothar napisał/a: |
Tmo datalogger nie b?dzie dzia?a? z przej?ci?wk? usb<->rs. Jedyne wyj?cie to lap z comem (na allegro niedrogo mo?na kupi?), albo palm z mmcd.
|
nieprawda
mam przejsciowke USB-RS i sprawia sie wysmienicie, ale nie jest to przejsciowka za 5 zl z Allegro |
|
|
|
|
lothar [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-02, 16:48
|
|
|
kris1976, jak? masz? |
|
|
|
|
kris1976
KLUBOWICZ
Pomógł: 13 razy Wiek: 47 Dołączył: 18 Lip 2007 Posty: 140 Skąd: szczecin / police
|
Wysłany: 2008-10-02, 17:01
|
|
|
mam TAKA przejsciowke
duzo robie z rzeczami po RS-ie i jeszcze nie mialem z nia problemow, jest o tyle fajna ze ma izolacje galwaniczna co ochroni przed przepieciami, bylem swiadkiem jak podczas programowania falownika laptop z com-em poszedl z dymem |
|
|
|
|
lothar [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-02, 17:10
|
|
|
Wygl?da ciekawie, ale cena powala Za 200PLN kupi?em sobie laptoka z comem |
|
|
|
|
kris1976
KLUBOWICZ
Pomógł: 13 razy Wiek: 47 Dołączył: 18 Lip 2007 Posty: 140 Skąd: szczecin / police
|
Wysłany: 2008-10-02, 17:12
|
|
|
za cos dobrego trzeba zaplacic ))
ja tego uzywam na codzien takze cena nie jest az taka straszna ) |
|
|
|
|
mitutoyo [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-03, 18:19
|
|
|
Dzi? zn?w dla relaksu wpad?em pod maske na godzink? i kolejna rzecz mnie dziwi. Silnik byl w temperaturze na oko 30 stopni. Chwyci?em miernik i popod??cza?em go w okolicach termostatu do czujnik?w temperatury jakie tam wyst?puj?. S? dwa czujniki z kt?rych wystaj? po dwa piny. na pinach czujnika (1) nie ma wog?le oporu natomiast w dw?jce bylo oko?o 900Ohm. Mo?e tu sie cos znajdzie na poranne szarpanie??
http://img258.imageshack....dsc06853fw4.jpg
http://img70.imageshack.u...dsc06854eh9.jpg |
|
|
|
|
kris1976
KLUBOWICZ
Pomógł: 13 razy Wiek: 47 Dołączył: 18 Lip 2007 Posty: 140 Skąd: szczecin / police
|
Wysłany: 2008-10-03, 19:09
|
|
|
opor na czujniku powinien byc okolo dla:
0 C- 5,9 kilooma
20 C - 2,5 kilooma
80 C - 0,3 kilooma |
|
|
|
|
mitutoyo [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-03, 21:36
|
|
|
Piszesz o czujniku (1) tak?
Czy?by by? uszkodzony?? Wykr?ce gada i dokladnie obadam i ewentualnie wymieni |
|
|
|
|
kris1976
KLUBOWICZ
Pomógł: 13 razy Wiek: 47 Dołączył: 18 Lip 2007 Posty: 140 Skąd: szczecin / police
|
Wysłany: 2008-10-04, 08:34
|
|
|
sciagnij sobie ode mnie TA DOKUMENTACJE bedzie pomocna :) |
|
|
|
|
mitutoyo [Usunięty]
|
Wysłany: 2008-10-04, 21:42
|
|
|
jest pomocna ale to jeszcze nie koniec..... Do tej pory jednak nie wiem za co odpowiedzialny jest czujnik 1 i 2, czym one sie r??ni?. Wedle fotki z tego opracowania wynika bardziej ze to "dw?jka" jest engine coolant temperature sensorem i to jego rezystancje w poszczeg?lnych temperaturach sa podane. Jak to jest? |
Ostatnio zmieniony przez mitutoyo 2008-10-04, 22:08, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
|