Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: SAMAEL
2008-01-26, 11:08
JAK POWSTA?A FIRMA MITSUBISHI
Autor Wiadomość
Rolek 
gruba ryba



Wiek: 39
Dołączył: 18 Lip 2007
Posty: 301
Skąd: Z?cieniec\Szczecin
Wysłany: 2008-01-26, 10:34   JAK POWSTA?A FIRMA MITSUBISHI

TROCHE O POWSTANIU FIRMY MITSUBISHI

Historia Mitsubishi – cz??? pierwsza

Up?yn??o sporo lat, zanim firma spod znaku trzech diament?w zacz??a zajmowa? si? tym, dzi?ki czemu jest obecnie rozpoznawana niemal w ka?dym zak?tku ?wiata – samochodami. Pocz?tkowo Mitsubishi czerpa?o zyski z ?eglugi morskiej, potem wydobycia w?gla i miedzi, bankowo?ci, ubezpiecze?, a nawet... us?ug pocztowych. Automobile pojawi?y si? w jej ofercie dopiero w drugiej dekadzie XX wieku.
„Mitsu" i „bishi", czyli „trzy diamenty"

Protoplast? japo?skiej marki jest niejaki Yataro Iwasaki, kt?ry w pa?dzierniku 1870 roku za?o?y? kompani? ?eglugow? Tsukomo Shokai. Przez kilka miesi?cy wsp??w?a?cicielem firmy Iwasakiego by? pot??ny klas Tosa, kt?rzy rz?dzi? w?wczas na wyspie Shikoku. Gdy zosta? on obalony w lipcu 1871 roku, japo?ski przedsi?biorca zdoby? niezale?no??. Dwa lata p??niej zmieni? nazw? swojej firmy na Mitsubishi Shokai. S?owo Mitsubishi pochodzi?o od japo?skich „mitsu", czyli „trzy" oraz „bishi", co oznacza... „wodne kasztany" oraz „diamenty". St?d te? okre?lenie „trzy diamenty" u?ywane w stosunku do tej marki.



Z pocz?tku lat siedemdziesi?tych dziewi?tnastego wieku pochodz? r?wnie? dwa pierwsze symbole Mitsubishi, kt?re przedstawia?y po??czenie herb?w rodziny Iwasaki oraz klanu Tosa, a tak?e trzy li?cie wspomnianego wcze?niej wodnego kasztanowca u?o?one w kszta?cie obecnego logo japo?skiej firmy. Pod czujnym okiem Iwasakiego Mitsubishi zacz??o si? rozwija? i rozszerza? swoj? dzia?alno??. Opr?cz samej ?eglugi zaj??o si? r?wnie? remontowaniem statk?w w Jokohamie, dowo?eniem ludzi do Szanghaju, a tak?e otworzy?o Wy?sz? Szko?? Morsk?, kt?r? p??niej przekszta?cono si? w Tokijski Uniwersytet Handlu Morskiego.
Wszystko zacz??o si? od A

Po ?mierci Yataro, szefem firmy zosta? jego m?odszy brat Yanosuke. To on wprowadzi? do niej nowoczesne, wzorowane na zachodnich przedsi?biorstwach metody zarz?dzania. Na swojego nast?pc? wychowa? swojego syna, Hisaya, kt?ry jako pierwszy z rodziny ko?czy? studia na zagranicznej uczelni. Iwasaki junior uko?czy? Uniwersytet Pensylwania. Dopiero jednak jego potomek, Koyata, absolwent brytyjskiego uniwersytetu Cambridge postawi? w Mistubishi na produkcj? samochod?w.



Pierwsze auto japo?skiej marki wyjecha?o z fabryki w roku 1917. By? to model A wzorowany na Fiacie Zero. Uwa?a si? go za pierwszy seryjnie produkowany samoch?d w Kraju Kwitn?cej Wi?ni. Ciekawostk? jest jednak fakt, ?e zbudowano go w liczbie... 22 egzemplarzy. Na dobr? spraw?, nie by?o to pierwsze motoryzacyjne do?wiadczenie Mitsubishi, gdy? wcze?niej japo?ska marka dostarcza?a cz??ci zamienne do pojazd?w sprowadzanych z Europy i Stan?w Zjednoczonych. Mi?dzy innymi te do?wiadczenia pozwoli?y stworzy? auto, kt?re mog?o wytrzyma? jazd? po fatalnych, w wi?kszo?ci nieutwardzonych drogach.
Zamiast osobowych – ci??ar?wki i autobusy

Nadwozie modelu A zbudowano z bia?ego cedru przygotowanego zgodnie z tradycyjnymi metodami obr?bki drewna. Pomalowano go kilkoma warstwami lakieru wodoodpornego. Mi?dzy innymi dzi?ki bardzo starannemu przygotowaniu, samoch?d ten nie nale?a? do tanich. Za jednego Mitsubishi A mo?na by?o w?wczas kupi? kilka popularnych Ford?w T. Mimo obiecuj?cych efekt?w pracy in?ynier?w japo?skiej marki, na kolejne auta osobowe spod znaku trzech diament?w trzeba by?o czeka? kolejnych kilkana?cie lat.

W tym czasie konstruktorzy Mitsubishi zajmowali si? udoskonalaniem autorskich rozwi?za? technologicznych – w roku 1931 stworzyli pierwszy japo?ski silnik diesla, kt?ry z czasem trafi? pod mask? ci??ar?wek T1, zbudowali pierwszy japo?ski autobus, a tak?e opracowali prototyp pierwszego w swoim kraju auta osobowego z nap?dem na cztery ko?a oraz... samoloty, statki i okr?ty.

Zacznijmy od samochodu ci??arowego. By? on gotowy ju? w roku 1918. Przed rozpocz?ciem produkcji japo?ski rz?d zainteresowany sta?? wsp??prac? z Mitsubishi zorganizowa? testy dla T1. Dwie ci??ar?wki, kt?re wzi??y w nich udzia? spisa?y si? znakomicie i nied?ugo potem budowano je g??wnie na potrzeby pa?stwa. W Tokio wykorzystywano je mi?dzy innymi jako ?mieciarki i polewarki, a z czasem trafi?y r?wnie? do wyposa?enia japo?skiej armii. Od pocz?tku lat trzydziestych w T1 montowano silniki wysokopr??ne, kt?re nap?dza?y r?wnie? model Fuso B46 – pierwszy i przez wiele lat najwi?kszy autobus wyprodukowany w Kraju Kwitn?cej Wi?ni. Przewozi? 38 pasa?er?w.

Nippon 60 dooko?a ziemi

Samochody stanowi?y w?wczas jedynie cz??? dzia?alno?ci japo?skiej marki. W roku 1919 w jej fabrykach powsta? najmocniejszy na ?wiecie, 300-konny silnik lotniczy. Od roku 1928 samoloty projektowane przez in?ynier?w Mitsubishi mog?y by? udoskonalane w tunelu aerodynamicznym. Jedno z dzie? japo?skich mistrz?w, Nippon 60 w 1939 roku ruszy? w lot dooko?a kuli ziemskiej. Okr??y? j? w rekordowo kr?tkim czasie. Dodajmy jeszcze, ?e sze?? lat wcze?niej powsta? pierwszy batyskaf z emblematem trzech diament?w. Mia? s?u?y? do badania morskich g??bin.



To nie koniec nowatorskich projekt?w Mitsubishi. W roku 1934, na zam?wienie rz?du powsta? PX33, prototyp pierwszego japo?skiego auta z silnikiem diesla i nap?dem na cztery ko?a. Pojazd nigdy nie wszed? do seryjnej produkcji, powsta?y zaledwie cztery egzemplarze tego modelu. Dwadzie?cia lat p??niej sen o teren?wce Mitsubishi zi?ci? si?, gdy jej szefowie podpisali umow? licencyjn? z ameryka?skim Willysem, producentem s?ynnego Jeepa.
Zast?j i powojenny renesans

B?yskawiczny rozw?j marki wstrzyma?a druga wojna ?wiatowa, a tak?e wydarzenia, kt?re rozegra?y si? po roku 1945. W czasie dzia?a? wojennych w fabrykach Mitsubishi powstawa?y samoloty. 7 grudnia 1941 roku s?ynne my?liwce A6M Zero bra?y udzia? w bombardowaniu Pearl Harbor. Po wojnie, decyzj? koalicji alianckiej, Mitsubishi podzieli?o los innych gigant?w japo?skiego przemys?u i zosta?o podzielone na 139 mniejszych przedsi?biorstw. Wiele z nich przesta?o nawet u?ywa? nazwy firmy. Proces ponownego jednoczenia i powrotu do dawnych tradycji rozpocz?? si? na pocz?tku lat pi??dziesi?tych, gdy Japonia odzyskiwa?a swoj? pozycj? w mi?dzynarodowej spo?eczno?ci prze?ywaj?c jednocze?nie okres pot??nego wzrostu gospodarczego.

Pocz?tkowo jednak motoryzacyjny aspekt dzia?alno?ci marki spod znaku trzech diament?w koncentrowa? si? wy??cznie na produkcji praktycznych, niekoniecznie nowatorskich pojazd?w. Jednym z nich by?... tr?jko?owy pickup XTM1 Mizushima. Zamiast kierownicy mia? on motocyklow? kierownic?, zreszt? bardziej od samochodu przypomina? motor z przyczep?. Mizushima by? niezast?piony w codziennym ?yciu Japo?czyk?w – pe?ni? funkcj? samochodu osobowego, dostawczego, a nawet taks?wki. Zaraz po wojnie w sprzeda?y pojawi? si? inny wa?ny wehiku? w historii Mitsubishi – skutek C-10 Silver Pigeon (Srebrny Go??b). Dwuko?owiec okaza? si? wielkim hitem – by? tani, oszcz?dny, niezawodnie i banalnie prosty w naprawie.
Jeep na wy??czno??

Japo?ska marka nie kwapi?a si? jednak do stworzenia osobowego auta z prawdziwego zdarzenia. Zamiast tego, jej konstruktorzy zajmowali si? na przyk?ad rozwijaniem silnik?w, kt?re w przysz?o?ci mia?y nap?dza? pojazdy z trzema diamentami. Poniewa? w ca?ym kraju stale brakowa?o benzyny, celem bada? by?o opracowanie jednostek zasilanych paliwami alternatywnymi. I tak na przyk?ad autobus MB46 posiada? nap?d elektryczny. W 1951 roku Mitsubishi wyprodukowa?o model R1, pierwszy japo?ski autobus z silnikiem umieszczonym z ty?u. To nie koniec innowacji. Pod koniec lat pi??dziesi?tych powsta?y pierwsze w Kraju Kwitn?cej Wi?ni ci??ar?wki z odchylanymi kabinami – T380 i T390.



Rok 1951 by? istotny w dziejach marki z jeszcze dw?ch powod?w. Po pierwsze, wtedy do salon?w sprzeda?y trafi? model Henry J., ma?e ameryka?skie auto montowane w East Japan Heavy-Industries, cz??ci koncernu Mitsubishi. Samoch?d produkowano przez trzy lata i mo?na powiedzie?, ?e zainteresowanie nim w tym czasie przekona?o szef?w marki do wi?kszego zaanga?owania si? w budow? pojazd?w typowo osobowych. Natomiast r?wnie? we wspomnianym ju? dwukrotnie roku 1951 japo?ski koncern podpisa? umow? z Willysem, dzi?ki czemu po pi?ciu latach sta? on si? najwi?kszym na ?wiecie producentem Jeepa. Po podpisaniu aneksu do umowy w 1953 roku, Mitsubishi sta?o si? jedyn? firm?, kt?rej wolno by?o budowa? auta na licencji ameryka?skiej teren?wki.
„Pi??setka", czyli prze?om

Pierwszym autorskim osobowym samochodem Mitsubishi po drugiej wojnie ?wiatowej by? rodzinny model 500 sprzedawany od 1960 roku. By? to niejako dow?d, ?e moda na ma?e wozy trafi?a w ko?cu do Japonii z Europy. „Pi??setka" mia?a 0,5-litrowy silnik ch?odzony powietrzem o mocy 20 KM i kosztowa?a dok?adnie 390 tysi?cy jen?w. Rok p??niej koncern zach?cony jej sukcesem, stworzy? lepsz? wersj? 500, model 500 Super DeLuxe z wi?kszym silnikiem i bogatszym wyposa?eniem. Co ciekawe, skromny ten skromny, ma?olitra?owy samochodzik odni?s? pierwszy sportowy sukces w historii Mitsubishi. W roku 1962, w swoim debiucie, „pi??setka" wygra?a wy?cig Macau Grand Prix.

By?o to swoistym przedsmakiem p??niejszych osi?gni?? rajdowych takich modeli, jak Lancer, czy Pajero. Ponadto, Mitsubishi 500 otworzy? drzwi kolejnym pojazdom z trzema diamentami na masce. Po nim powsta?y znane dzi? niemal wszystkim kierowcom Colty, Galanty i wymienione przed momentem Lancery.


dane zaczerpniete ze strony:http://www.autocentrum.pl
_________________
GG:1500324
mail: Rolek1984@go2.pl
_________________

Ostatnio zmieniony przez Rolek 2008-01-26, 10:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
WodzuSE 
mniejsza zielenina
MODERATOR-CAR AUDIO


Pomógł: 14 razy
Wiek: 43
Dołączył: 18 Lip 2007
Posty: 221
Skąd: Szwecja/Szczecin
Wysłany: 2008-01-26, 15:44   

rolek1984 ty sie uczyc niemiales ;)

Dobra robota ;)
 
 
 
Diabel 
wyjadacz



Pomógł: 13 razy
Wiek: 39
Dołączył: 17 Lip 2007
Posty: 918
Skąd: Krakow ;)
Wysłany: 2008-01-26, 15:53   

WodzuSE, Przeciez sie uczyl o mitsu ;)
 
 
 
Rolek 
gruba ryba



Wiek: 39
Dołączył: 18 Lip 2007
Posty: 301
Skąd: Z?cieniec\Szczecin
Wysłany: 2008-01-26, 15:57   

No no. Edukacja trwa ale na temat podstaw socjologi :/ Sesja wrrrrr.....
_________________
GG:1500324
mail: Rolek1984@go2.pl
_________________

 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 14