Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Docieranie silnika
Autor Wiadomość
SAMAEL 
KLUBOWICZ
Forumowa inkwizycja


Pomógł: 47 razy
Wiek: 36
Dołączył: 15 Lip 2007
Posty: 2207
Skąd: Wa-wa
Wysłany: 2008-06-29, 00:28   Docieranie silnika

Z racji i? mno?y si? takich temat?w od cholery... :

Jest to cz??? instrukcji do Formula Atlantic Motor produkcji TRD:

Aby zapewni? sobie odpowiedni? d?ugowieczno?? i sprawno?? silnika nale?y po zamontowaniu odpowiednio go dotrze?.

Szybkie auto uliczne:
U?yj dobrej jako?ci oleju mineralnego 20W-50. Nape?nij filtr oleju przed jego monta?em. Wykr?? ?wiece zap?onowe i zakr?? silnikiem dop?ki ci?nienie na zegarze ci?nienia oleju nie wzro?nie do odpowiedniego poziomu.

Zamontuj ?wiece. Teraz mo?esz odpali? silnik-wkr?? go natychmiastowo na 2000 obr/min i przez 30 minut zmieniaj pr?dko?? obrotow? mi?dzy 2000 a 3000 obr/min. Po 30 minutach zga? silnik, sprawd? luz zaworowy i dokr?? ?ruby g?owicy. Spu?? olej, zmie? filtr. Nalej jeszcze raz mineralnego oleju 20W-50.

Przez pierwsze 800 km je?dzij powoli nie wkr?caj?c silnika powy?ej 4000 obr/min. Nie zamulaj silnika na niskich obrotach, bo jest to teraz dla niego gorsze ni? kr?cenie do odcinki. Po800 km zmie? olej i filtr oleju jeszcze raz. Mo?esz teraz u?y? syntetycznego oleju. U?ywaj oleju 20W-50 i zmieniaj go co 5000 km. Tw?j silnik jest ju? dotarty.


Samoch?d torowy:
Dla aut wy?cigowych dotartych na hamowni procedura jest troszeczk? inna.

Na pierwszy kontakt zalej mineralny olej 20W-50. U?yj ?wiec o wy?szej ciep?ocie ni? te, kt?re b?d? w silniku docelowo.
Prime the oil system and the fuel system

Odpal silnik i wkr?? go bez obci??enia na 2000-3000 obr/min. Zwr?? uwag? na ci?nienie oleju i luzy zaworowe. Po 30 minutach zga? silnik, sprawd? zap?on, dokr?? g?owic? i sprawd? luzy zaworowe. Nast?pnie z lekkim obci??eniem wkr?? silnik na 2000-3000 obr/min na kolejne 30 minut. Po co 30 minutach zmie? ?wiece na docelowe i zr?b przejazd z gazem w pod?odze do dolnej granicy power-band’u.
Quickly chop the motor.

Sprawd? ?wiece i BSFC by sprawdzi? wtryski. Je?li wszystko jest w porz?dku zr?b szybki przejazd z wykorzystaniem 100% mo?liwo?ci auta.

Teraz Tw?j silnik jest gotowy do wy?cigu.




Proces docierania obejmuje pocz?tkowy okres pracy skojarzenia (skojarzenia tlok-cylinder bo tego dotyczy cala ksiazka)charakteryzuj?cy sie wyst?powaniem du?ego tarcia, mala powierzchni? rzeczywistego kontaktu powierzchni, a wiec du?ymi naciskami w tych obszarach, oraz du?? szybko?ci? zu?ycia liniowego cz??ci.

Obr?bka powierzchni powinna by? tak przeprowadzona, aby przy niewielkim zu?yciu linowym uzyskiwa? jak najwi?ksze powierzchnie no?ne. Z rysunku 6.11 wida? wyra?nie, ze z tego punktu widzenia r??ne sposoby obr?bki g?adzi cylindra r??ni? sie znacznie miedzy sob?.
W odniesieniu do ca?ego silnika przyjmuje sie, ze zako?czenie procesu docierania nast?puje w chwili ustabilizowania sie jego sprawno?ci mechanicznej. Wprawdzie przewa?aj?ca wi?kszo?? strat mechanicznych (ok70%) jest skutkiem tarcia z?o?enia tlok-cylinder, to jednak nie ona decyduje o okresie docierania ca?ego silnika, poza pewnymi szczeg?lnymi przypadkami , kt?re zostan? podane ni?ej. O stanie dotarcia ca?ego silnika decyduj? z regu?y ?o?yska walu korbowego. W odniesieniu do pier?cieni t?okowych, kt?re decyduj? o stanie dotarcia z?o?enia tlok-cylinder, jako parametr do oceny stanu dotarcia mo?na przyj?? stabilizacje sumarycznych przekrojow nieszczelno?ci lub tez zu?ycie oleju. Zu?ycie oleju mo?e nie by? jednak parametrem miarodajnym, bo podczas procesu docierania wzrasta efektywno?? dzia?ania pier?cieni zgarniaj?cych, ale jednoczesny wzrost luz?w w ?o?yskach walu korbowowego powoduje obfitsze smarowanie g?adzi cylindrowej.

W miare przebiegu procesu docierania wzrasta zdolno?? powierzchni do przenoszenia wi?kszych obci??e? bez obawy wyst?pienia zatarc. Zale?no?? te obrazuje rys 6.12 przedstawiajacy wyniki prac Mosera, wykonanych w warunkach laboratoryjnych. W ?wietle tego staje si? jasne ogolne zalecenie, aby w pierwszym okresie docierania silnikow unika? pracy przy pe?nych obci??eniach.
Niebezpiecze?stwo wyst?pienia zatarcia wzrasta ze wzrostem iloczynu p*v, reprezentuj?cego g?sto?? wydzielanej na skutek tarcia energii cieplnej. Wynika wiec z tego, ze w okresie docierania, nale?y unikac zakresow pracy z maksymalnymi warto?ciami iloczynu p*v. B??dny jest natomiast pogl?d, ze szczeg?lnie szkodliwa w okresie docierania jest praca z duza pr?dko?ci? obrotowa, niezale?nie od obci??enia. W przypadku silnikow samochodowych w okresie docierania doprowadza to cz?sto do pracy w warunkach odpowiadaj?cych wyst?powaniu maksymalnego momentu obrotowego.

D?ugo?? okresu docierania pier?cieni t?okowych zale?na jest, jak ju? by?o wspomniane, od g?adko?ci ich powierzchni roboczej oraz gladzi cylindra, jak r?wnie? od w?asno?ci samego materia?u rys 6.13. D?ugo?? okresu docierania zwi?ksza si? wraz ze wzrostem twardo?ci, ale takie stwierdzenie jest s?uszne tylko dla materia??w o twardo?ci nie przekraczaj?cej 225HB. Kruche i sk?onne do wykruszenia si? twarde materia?y sa mniej odporne na zu?ycie, a wiec ich okres docierania jest kr?tszy, niz materia??w mi?kkich, bardziej spoistych. Ma to istotne znaczenie np. przy ocenie pier?cieni martenzytycznych, w przypadku, kt?rych wy?sze temperatury powierzchni roboczych lub gwa?towne zwi?kszenie naciskow bardzo ?atwo wywo?uj? zatarcie.
[…]
Dane dotycz?ce okres?w docierania zamieszczone na rys 6.13 nie mog? stanowi? podstawy do wyznaczania okresu docierania silnika, poniewa? odnosz? sie one jedynie do badan przeprowadzonych na pr?bkach i stanowi? tylko materia? por?wnawczy.
[…]
Optymalne warunki docierania to takie, kt?re zapewniaj? w mo?liwie najkr?tszym czasie uzyskanie wymaganej mikrostruktury powierzchni roboczych, umo?liwiaj?cej bezawaryjna prace skojarzenia (tlok-cylinder) przy pe?nym obci??eniu i z nominalna pr?dko?ci? obrotowa.Warunkiem dodatkowym jest minimalne zu?ycie liniowe podczas docierania oraz uzyskiwanie minimalnej pr?dko?ci zu?ywania si? elementow po jego zako?czeniu. Og?lna zasada przy okre?laniu warunkow docierania silnkow jest zasada stopniowego zwi?kszania pr?dko?ci obrotowej oraz obci??enia silnika. Jak wynika z przes?anek teoretycznych, zasada ta jest w zasadzie s?uszna. Jednak nale?y zwr?ci? uwag?, ze nie powinno si? nadmiernie przed?u?a? okresow pracy silnika przy niskim obci??eniu, poniewa? praca w tych warunkach powoduje zbytnie wyg?adzenie wsp??pracuj?cych powierzchni, wskutek czego trac? one zdolno?? do magazynowania oleju i zwi?ksza si? ich sk?onno?? do zacierania si?. Zako?czenie procesu docierania pier?cieni tlokowych mo?na okre?li? na podstawie zu?ycia oleju. W przypadku silnika, kt?rego cylindry ulegaj? deformacjom monta?owym lub cieplnym mo?e nie nast?pi? stabilizacja zu?ycia oleju i wyniki tej pr?by b?d? si? zmienia?y w spos?b przypadkowy. W tych warunkach w og?le nie mo?e by? mowy o uzyskaniu stanu dotarcia, zw?aszcza je?li deformacje cylindra sa wynikiem obci??e? cieplnych, ka?da zmiana warunkow obci??enia silnika wymaga docierania, kt?rego d?ugotrwa?o?? jest wieksza ni? czas pracy silnika w tych warunkach. Zu?ycie pier?cieni w takich silnikach jest na og?? bardzo du?e, a ograniczenie nadmiernego zuzycia oleju nadzwyczaj trudne. Zmusza to do stosowania specjalnych pier?cieni (np. U-flex), podra?aj?cych wyr?b i zwi?kszaj?cych zu?ycie cylindrow.


cytat z: Konstrukcja z?o?e? t?ok-cylinder silnik?w spalinowych - Wieslaw Kozaczewski wydawnictwa kominikacji i lacznosci wawszawa 1987. ksiazka powstala przy czesciowym udziale firm Mahle i Karl Schmidt ktore udostepnily materialy wykorzystane w ksiazce.

po raz pierwszy spotykam sie z taka teoria (chyba jedna z najbardziej slusznych powtarzanych miedzy ludzmi/w necie itd) zamieszczona w ksiazce i to nie jakiejs antycznie starej. poza tym znajduja sie tu jakies docierajace do mnie argumenty, dlaczego nie powinno sie trzymac auta godzine czy 5 na luzie, albo jezdzic po miescie w godinach szczytu w czasie docierania



A w skr?cie do czego to si? sprowadza ??

1) zalewasz minera?, kr?cisz 5-6 razy z odpi?tymi kablami ?wiec by silnik dosta? oleju. Najlepiej jak zga?nie lampka ci?nienia oleju.
2) potem odpalasz i silnik pracuje przez 30 min. na oko?o 2000 obrot?w, nie ni?ej bo mo?na go zatrze?, przy pierwszym odpaleniu obroty musz? p?j?? ponad 2000rpm by nie zatrze? wa?k?w. generalnie czekasz a? si? zagrzeje, czas mo?e by? r??ny. w mi?dzy czasie sprawdzasz wycieki itp.
3) zlewka oleju, nowy filtr+olej minera? lub p??syntetyk i jazda po mie?cie do 4000-4500 obrot?w do 800 - 1000 km,
WA?NE: Je?dzimy z minimalnym obci??eniem, ale ?mia?o u?ywaj?c zakresu obrot?w do tych 4000rpm. Nie naciskamy mocno gazu. Wa?ne jest hamowanie silnikiem, dobrze uk?adaj? si? wtedy pier?cienie, najwa?niejsze to zmienne warunki pracy silnika w r??nych zakresach obrotowych pracy, by pier?cienie dozna?y jak to mo?liwe najwi?cej r??nych warunk?w pracy.

4) zlewka, nowy filtr oleju + docelowy syntetyk i normalna jazda.

powodzenia
_________________

Ameryka?skie 210KM, AWD, starczy ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 12