Mitsubishi Eclipse Klub Polska Strona Główna Mitsubishi Eclipse Klub Polska
Mitsubishi Eclipse Klub Polska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
WASTEGATE
Autor Wiadomość
SAMAEL 
KLUBOWICZ
Forumowa inkwizycja


Pomógł: 47 razy
Wiek: 36
Dołączył: 15 Lip 2007
Posty: 2207
Skąd: Wa-wa
Wysłany: 2007-07-19, 12:21   WASTEGATE

Nowy artyku? z serii "wypociny SAMAEL'A" ..... tym razem na temat wastegate.

DZIA?ANIE


Podstawowym zadaniem wastegate'a jest ograniczenie ci?nienia powietrza do?adowanego przez turbin?. Przebadajmy sytuacj? kiedy wastegate jest od??czony:

Wciskamy gaz do ko?ca, ci?nienie do?adowania ro?nie, im wi?ksze do?adowanie tym wi?cej spalin kt?re nap?dzaj? wirnik cz??ci gor?cej turbiny kt?ra kr?ci si? coraz szybciej i ?aduje coraz wiecej, przez takie zap?tlone ko?o dochodzimy z ci?nieniem do granic mo?liwo?ci turbo o ile wcze?niej nie wysadzimy silnika....

A teraz kiedy wastegate dzia?a (nie zale?nie od jego rodzaju):

Na pocz?tku musimy mie? zadane ci?nienie przy jakim wg (w skr?cie wastegate) b?dzie sie otwiera?. ?eby nie komplikowa? sprawy za???my ?e wg ma odpowiedni? dobran? spr??yn? tak by zaczyna? otwiera? si? przy 1bar (oczywi?cie przy pomocy r??nych regulator?w o kt?rych napisze p??niej w innych arcie mo?na to ci?nienie zmienia?).

Wi?c zaczynamy. Dajemy gaz do dechy, obroty wzrastaj?, przy 3000RPM zaczyna pojawia? si? do?adowanie, 0,3 .... 0,5 .... 0,8 ...... 1bar - teraz co si? dzieje, ci?nienie jednego bara przez przewodzik ci?nieniowy oddzia?uje na membran? wg do kt?rej przytwierdzona jest spr??yna. Spr??yna jest tak dobrana ?e przy zadanym do?adowaniu nie jest w stanie utrzyma? wg w stanie zamkni?tym, i wg zaczyna si? otwiera? dzi?ki ci?nieniu jakie dzia?a na membran? do kt?rej przytwierdzony jest t?oczek/popychade?ko. Oczywi?cie otwarcie wg musi by? tak dobrane aby ci?nienie dalej nie ros?o mimo wzrastaj?cych obrot?w silnika.

Zasada dzia?ania wg jest prosta, poprostu otwarty wg. daje spalinom mo?liwo?? omini?cia wirnika turbiny kt?ry stawia wi?ksze opory przep?ywu ni? wolne wyj?cie przez wg.


RODZAJE


Wyr??niamy dwa rodzaje wastegate'?w

wewn?trzny- wbudowany w cz??? gor?c? turbiny
zewn?trzny - umieszczony na kolektorze lub na wyj?ciu o2 housing

Zaczniemy od wewn?trznego. Jego sterowanie znajduje si? poza turbin? i wygl?da tak:
http://www.modernperforma...gate_stg3-d.jpg

jest to "gruszka acutatora" z popychade?kiem kt?re otwiera i zamyka okno wastegate'u.

na tym schemacie turbiny wida? dok?adnie jak umieszczony jest wastegate: http://minimopar.knizefam...mages/turbo.jpg

tutaj natomiast wida? otworzone okna wastegate'a wewn?trznego: http://www.engineforall.c...20wastegate.jpg

Du?o prostszy w budowie jest jednak wastegate zewn?trzny umieszczany zwykle na kolektorze, w tym przypadku rozmiar nie gra znaczenia, wi?ksza ?rednica otworu zapewnia r?wniejsz?, miekk? prac? i brak prze?adowa? (boostcreap). Dlatego te? przy wi?kszych mocach i przep?ywach zak?ada si? zewn?trzne wastegate'y.

Bardzo dobrze wida? jak zbudowany jest zew. wg. na tych schamacie: http://www.autodoplnky.cz...ez_westgate.jpg

A tutaj wida? schemat przep?ywu spalin i powietrza przy zastosowaniu zew. wg.
http://alex.carpent.free.fr/wastegate.jpg



PODSUMOWUJ?C:

wastegate - rzecz niezb?dna przy zastosowaniu turbospr??arki.

wg. wew. - teoretycznie trudniejszy w budowie ale popularniejszy, wymaga mniej miejsca, do mocy seryjnych a nawet sporo ponad starczy, integralna cz??? turbiny, prosty mechanizm.

wg. zew. - teoretycznie prosty w monta?u ale wymaga duu?o miejsca, skomplikowana budowa wewn?trzna. mo?na dowolnie dobra? ?rednic? przep?ywu przez co starczy do niewyobra?alnych mocy, efektownie wygl?da :badcrack:


Nie chwal?c si? mo?na tak?e samemu wykona? takie urz?dzenie. wykonanie wg. wewn?trznego na domowe warunki jest niemo?liwe .... natomiast zewn?trznego tak...

http://images24.fotosik.pl/30/7673f218301a4602.jpg

wiem ?e spawy lipne troch? bo samodzielnie spawa?em .... ale dzia?a... t?oczek chodzi, dotarty jest do tulejki past? do zawor?w i nic nie przepuszcza. wszystkie spawy szczelne. acutator otwiera t?oczek ju? przy 0.6 bara chocia? maksymalne otwarcie r?wne nieca?e 2cm osi?ga przy 1.5bara. W najw??szym miejscu przelot ma 40mm. koszt 0z?. Musi dzia?a?. Pozosta?o odda? do spawacza z kolektorem ?eby na zimno przyspawa?.

A wszystko wykonane ze zwyk?ej stali, kolanko do kolektora ma 5mm ?ciank?, tulejka w kt?rej chodzi t?oczek ma 8mm grubo?ci. wszystko spasowane ejst na ?cisk i dodatkowo obspawane.
_________________

Ameryka?skie 210KM, AWD, starczy ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12